Interdisciplinary Communication, ICNP and Simulation.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Pedagogisk utvilklingsarbeid
Prosjektperiode
Mars 2018 - Mars 2019
Prosjektsamandrag
Prosjektsammendrag: Gjennom simuleringsmetodikk kan helsepersonell trene på tverrfaglig kommunikasjon. Tilgang til dokumentasjon kan være mangelfull, og ufullstendig eller uriktig dokumentasjon kan gå ut over kvaliteten på helsetjenesten. Imidlertid kan bruk av internasjonal klassifikasjon for sykepleiepraksis (ICNP) være nyttig i sykepleiepraksis.
Hensikten med artikkelen er å rette søkelyset mot bruk av simulering som metode for å trene på tverrfaglig kommunikasjon og dokumentasjon. Videre vil vi løfte fokuset på ICNP som verktøy i kommunikasjon mellom sykepleiere og andre yrkesgrupper i helsetjenesten.
Relevans og nytteverdi: Artikkelen vil være relevant for sykepleiere og sykepleierstudenter, samt annet helsepersonell. Økt fokus på dokumentasjon, kommunikasjon og simulering som metode for å trene på både dokumentasjon og kommunikasjon kan ha betydning for pasientsikkerheten og kvaliteten på sykepleie.
Metode
Litteraturstudie. Fokusgruppeintervju. Observasjoner.