Vi trenger deg som rollemodell

HVL søker studenter (menn ved grunnskolelærerutdanning 1-7 og barnehagelærerutdanning, samt personer med flerkulturell bakgrunn ved GLU 1-7 og BLU) som kan være ROLLEMODELLER. Som rollemodell skal du møte ungdom på videregående skoler og folkehøyskoler i Bergen, Sogndal og på Stord. Målet er å kunne påvirke kjønnsstereotypiske oppfatninger, bidra til større mangfold, samt å få flere til å velge lærerutdanningene!

• Er du opptatt av å skape et større mangfold i den norske skolen?
  • Tror du kjønnsstereotypiske oppfatninger av læreryrket kan endres?
  • Vil du være med å påvirke unge menneskers utdannings- og yrkesvalg?
  • Er du mannlig student som er klar for å jobbe i barnehage eller barneskolen med de yngste elevene?
  • Er du mann eller kvinne med innvandrerbakgrunn som er klar til å påvirke flere til å ta samme yrkesvalg som deg?

På rollemodellkurset vil du bli kurset av dyktige dramalærere ved HVL, hvor du får utvikle din egen fortelling om hvorfor du valgte GLU 1-7/BLU, som du skal fortelle til elever for å inspirere til å søke. Du vil få veiledning i hvordan du skal formidle fortellingen du skal presentere til videregående elever ift. fortellerteknikk, dramaturgi, presentasjon og kroppsspråk. Se rollemodell Sjur sin inspirasjonsfortelling her.

Kurset og arbeidet som rollemodell er lønnet i lønnstrinn 35. Reisekostnader og eventuelle oppholdskostnader i forbindelse med oppdragene blir dekket. Omfanget av arbeidet som rollemodell vil bli avtalt nærmere. Jobben som rollemodell er tilknyttet et nasjonalt rekrutteringsprosjekt for lærerutdanningene som HVL leder. Les mer om prosjektet her.

Husk å søke på rollemodellkurset her!

Kurs holdes med forbehold om nok deltakere.

Spørsmål kan rettes til hvl-mil@hvl.no