Aktivere Multifaktor på din konto

På grunn av stadig meir datakriminalitet og digitalsvindel, må HVL ta i bruk multifaktorpålogging. I praksis vil det seie at du i tillegg til ditt gamle passord også må bruke ein app på telefonen din for å stadfeste at det faktisk er du som ber om tilgang.

Video ->  Set up multi-factor authentication with a mobile device in Microsoft 365 Business - YouTube

  1. Gå til https://www.office.com
  2. Logg inn ved å klikke Sign in eller logg inn knappen
  1. Ansatt: Skriv inn dine initialer etterfulgt av @hvl.no

Student: Skriv inn ditt studentnummer etterfulgt av @stud.hvl.no

  1. Velg Jobb- eller skolekonto

 

  1. Skriv deretter inn ditt passordimageov9d9.png
  2. Du vil da bli møtt med følgende melding, klikk neste knappen for å fortsette
  1. Nå skal du velge sikkerhetsmetode, HVL anbefaler Mobilapp
    (Denne er kostnadsfri for nedlasting og i bruk)
  2. Når du har valgt ønsket sikkerhetsmetode, klikk knappen konfigurer
  3. Om du ikke har Mobil App for godkjenning av sikkerhetskoder så må denne lastes ned til din mobiltelefon, du kan benytte Microsoft Authenticator, Google Authentikator eller annen foretrukket app. Om du har en Authenticator app fra før så kan denne benyttes.
  4. Når du har lastet ned Mobil appen til mobilen din, kan du starte denne og følge veiviseren
  5. På din mobil klikker du + tegnet for å legge til konto.
  6. Velg Jobb- eller skolekonto
  7. Skann QR kode på websiden og kontoen blir lagt til.
  8. Når du har scannet QR koden på din mobil og konto er lagt til, kan du klikke neste knappen
  9. Klikk deretter neste knappen for å fortsette veiviser
  10. Du har da fulført trinn1, du vil nå få en melding på din mobil som du må godkjenne, når den er godkjent vil du bli sendt videre til en ytterliggere sikkerhetsbekreftelse.
  11. Her velger du landskode og skriver inn ditt mobilnummer, klikk deretter Fullfør (dette er kostnadsfritt)
  12. Klikk Ja for å logge på og du har fullført oppsett av Multifaktor på din konto.