– Jeg har drømmeyrket!

Astrid jobber som dramapedagog, norsklærer, frilansskuespiller og teaterinstruktør. Med en master har hun utvidet sin kompetanse i både teater og pedagogikk, og fått mulighet til å fordype seg i tema hun brenner for.

Navn: Astrid Koppen Mjanger
Kommer fra: Bergen
Campus: Bergen
Utdanning: Master i kunstfag, med studieretning drama og anvendt teater

– Det er fantastisk å ha muligheten til å påvirke andre mennesker, enten det er elever eller et publikum, både emosjonelt og intellektuelt gjennom faget og kunstformen. Gjennom å arbeide med teater vokser man som menneske, sier Astrid.

39-åringen fra Bergen har jobbet med teater i en årrekke blant annet ved Torshov-teateret og Hordaland Teater. Nå er hun ansatt som dramapedagog og norsklærer ved Rudolf Steinerskolen på Paradis i Bergen. I tillegg jobber hun frilans som skuespiller og teaterinstruktør, blant annet i Bjørgvin fengsel. Jevnlig produserer hun også egne teaterforestillinger, gjennom enmannskompaniet TeaterKarakter.

Teater i fengsel

Astrid hadde en treårig skuespillerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) fra før. Etter hvert ønsket hun ta en videreutdanning som kunne styrke hennes faglige kompetanse innen både teater og pedagogikk. Valget falt på master innen drama og anvendt teater.

– I masteroppgaven valgte jeg en praktisk-kunstnerisk tilnærming der jeg fikk anledning til å fordype meg i emnet teater i fengsel. Min hovedveileder hadde et brennende engasjement for arbeidet mitt og veiledet meg trygt i havn med masteroppgaven, sier hun.

Engasjerte forelesere

Masterutdanningen i drama og anvendt teater består av både forelesninger, kollokviearbeid og selvstudie, noe hun opplevde som en fin kombinasjon av praksis og teori.

– Samtlige forelesere var utrolig dyktige. Jeg opplevde at de engasjerte seg sterkt i undervisningen, og at de også hadde tette bånd til både forskningsmiljø og kulturliv, sier hun.

Master med mange linjer

Drama og anvendt teater en av fire fordypningsmuligheter på masterutdanningen i kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet. Astrid tror en bredere faglinje vil være fordelaktig for de nye studentene.

– Med flere studenter fra ulike kreative retninger får man enda flere å spille på lag med, understreker hun.

Masterutdanningen er samlingsbasert og nettstøttet, og kan lett kombineres med jobb i skole eller kulturlivet.