Axel skal bli lærer for de yngste

– Å kjenne på følelsen av at elevene liker og respekterer deg er både morsomt og givende, sier Axel, som studerer grunnskolelærer 1.–7. trinn.

Navn: Axel Stenstadvold
Kommer fra: Bærum
Campus: Bergen
Utdanning:
Grunnskolelærer 1. – 7. trinn

Da Axel skulle velge studiested var det viktig for ham å komme bort fra kjente trakter på Østlandet.

Kjempefint på campus Bergen

Axel hadde hørt mye bra om Høgskulen på Vestlandet, studievalget falt på grunnskolelærerutdanning for 1. til 7. trinn i Bergen.

Jeg har ikke blitt skuffet. Forventningene jeg hadde om de gode foreleserne og studiet har blitt innfridd. Og skolen og campus i seg selv er kjempefin, moderne og splitter ny!

Axel, grunnskolelærerstudent

Fint å kunne utgjøre en forskjell

– Det er flere grunner til at jeg valgte denne utdanningen. For det første har jeg alltid trives med å jobbe med mennesker. I tillegg er det veldig fint å kunne utgjøre en forskjell i et barns liv.

– Av ulike grunner er det mange barn som opplever skolen som et fristed. Det å være der for dem, og gjøre hverdagen deres bedre, er veldig givende.

– Det er også motiverende å ha valgt et yrke med god startlønn og som har arbeidsdager som aldri er like, sier Axel.

Spennende og lærerikt i praksis

Praksis er en viktig del av grunnskolelærerutdanningen, og i løpet av studiet er det over 100 dager med praksis. 

– Praksis er veldig spennende og lærerikt! Det første møtet med klassen er gøy, men også veldig krevende. Du kommer rett ut i en typisk arbeidshverdag for en lærer, og det er mange inntrykk å ta innover seg de første dagene, sier Axel.

– Det å bygge relasjoner til elevene kan ofte ta litt tid, men når du kjenner på følelsen av at elevene liker og respekterer deg er det veldig givende!

Gleder seg til å bli lærer!

– Etter fullført utdanning er planen min å jobbe som lærer på barnetrinnet. Det virker veldig spennende å skulle ha ansvar for en klasse helt selv, og det gleder jeg meg til, sier en motivert Axel.

– Lærerutdanningen gir også mange andre muligheter, og jeg beveger meg kanskje videre til et annet arbeidsområde etter noen år, enten det er noe mer administrativt eller en annen type stilling innenfor skolevesenet.