FD3 Digital snublegruppe | Vår 24

Fagdidaktiske moduler | valgfri modul

Modulen gir en teknisk og pedagogisk innføring i å utvikle pedagogiske og tekniske ferdigheter knyttet til å ta i bruk av digitale ressurser kan brukes for å fremme god undervisning og læring. Modulen tar utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer og behov.

Zoom

Hopp til

    Opptakskrav og søknad

    Opptakskrav

    Det er en fordel, men ikke en forutsetning å ha gjennomført kurset i
    høyskolepedagogisk basiskompetanse.

    Om å søke opptak til HVL

    Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».

    Nøkkelbegrep

    • Digitale verktøy
    • Digital undervisning
    • Pedagogisk og reflektert bruk av digitale verktøy
    • Aktiv læring

    Læringsutbytte

    Kunnskaper

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om digitalt verktøy og pedagogisk bruk av det.
    • Kandidaten kan bruke det digitale verktøyet til å variere undervisningsformer, og å ha et kritisk blikk på egen undervisning.
    • Kandidaten har satt seg inn i relevant forskningslitteratur om emnet.

    Ferdigheter

    • Kandidaten kan bruke ulike digitale verktøy som kan forbedre og variere
      undervisning og læring.
    • Kandidaten kan bruke digitale verktøy på en måte som fremmer læring og samhandling.

    Generell kompetanse

    • Kandidaten kan bruke digitale ressurser i sin undervisning på en pedagogisk måte.

    Læringsaktiviteter

    Kurset bruker et design basert på «flipped classroom» med Canvas som
    læringsplattform:

    • Videoforelesninger
    • Tre samlinger på 3 timer
    • Forarbeid til alle samlingene er knyttet til bruken av digitale verktøy som støtte i egen undervisningspraksis
    • Kollegaveiledning

    Læringsplattform: Canvas
    Sted: Zoom

    Digitale samlinger

    • Første samling: 19.01.2024, kl. 09.00-12.00
    • Andre samling: 23.02.2024, kl. 09.00-12.00
    • Tredje samling: 14.03.2024, kl. 09.00-12.00

    Arbeidskrav

    Det er følgende arbeidskrav knyttet til kurset:

    • Lage en video (på 2-7 minutter) der moduldeltaker presenterer det digitale
      verktøyet han/hun liker best å bruke. Forklar hvordan det støtter studentenes
      læringsprosesser. Videoen skal deles med de andre kursdeltakerne.
    • Delta i kollegaveiledning
    • I etterkant av en undervisningsøkt skal moduldeltaker la egne studenter (hver
      enkelt eller gruppevis) lage en 2 minutter lang video, der de gir en kort
      oppsummering av hva de lærte gjennom å følge moduldeltakers
      undervisningsøkt.
    • Moduldeltaker skal lage en læringsressurs (video på maks 5 minutter) om
      eget lærings- og kunnskapssyn. Videoen skal deles med de andre
      kursdeltakerne.
    • Lage en avsluttende refleksjonsvideo (Kort oppsummering av hva
      moduldeltaker har lært og veien videre.).

    Vurdering

    Alle fem arbeidskrav må være gjennomført for å bestå kurset. Deltakerne vil få
    tilbakemelding på alle arbeidskrav gjennom gruppeaktiviteter knyttet til
    arbeidskravene i samlingene, samt tilbakemelding på undervisning gjennom
    kollegaveiledning.