Hopp til innhald

BER105 Anatomi og fysiologi

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet legger til rette for læring i anatomi og fysiologi. Kunnskaper om kroppens oppbygging og funksjon er et nødvendig grunnlag for å kunne legge til rette for aktivitet og deltakelse. Hovedfokus i emnet er på bevegelsesapparatets struktur og funksjon (muskel-, skjelett- og nervesystemet).

Nervesystemet og bevegelsesapparatet (skjelettsystemet og muskelsystemet). Bevegelser defineres ved hjelp av akser og plan. Celler og vev, sanser, hormonsystemet, sirkulasjonssystemet, respirasjonssystemet, fordøyelsessystemet, nyrer og urinveier.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan gjøre rede for menneskets anatomi og fysiologi som grunnlag for menneskets forutsetning for aktivitet og deltakelse
  • kan presentere alle organsystem og deres oppgaver
  • kan gjøre rede for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemets struktur, utvikling og funksjon
  • kan forklare grunnleggende biomekaniske prinsipper

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan oversette og bruke sentrale latinske begreper
  • kan identifisere aktuelle anatomiske strukturer og funksjoner i forhold til aktiviteter
  • kan anvende biomekanikk i analyse av daglige aktiviteter
  • kan formidle kunnskap innen emnet skriftlig og muntlig
  • kan anvende kunnskap i anatomi og fysiologi i arbeid med aktivitetsanalyse
  • kan anvende studentaktive læringsformer

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan forstå hvordan prefiks, rot/stamme og suffiks utgjør latinsk terminologi
  • kan reflektere over sammenhengen mellom menneskets strukturer og funksjoner

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav

Undervisnings- og læringsformer

I emnet benyttes studentaktive læringsformer som diskusjoner, selvstudium, simulering- og ferdighetstreninger, seminarer, samt forelesninger.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke tilsammen på 30 studiepoeng.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Interaktiv test knyttet til introkurs (EFR)
  • Individuell interaktiv test omtrent midtveis i semesteret.   

Hver test tar 20-30 min og studentene har 3 forsøk. 70% må være riktig for å få godkjent.

  • Gruppeoppgave om funksjonelle bevegelser i overkroppen. Oppgaven skal presenteres muntlig. Vurdering godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsform

Skoleeksamen Individuell, skriftlig 4 timers skoleeksamen

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) går studenten opp til ny eksamen med nytt oppgavesett.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler