Hopp til innhald

BER202 Aktivitet og deltakelse som tiltak

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Rehabiliterende ergoterapitiltak for personer som har

  • kognitiv funksjonsnedsettelse
  • kroniske lidelser
  • nevrologiske sykdomer/skader
  • psykiske helseplager

Stikkord fra emneinnhold:

ADL, aktivitetsteorier, aktivitetsvitenskap, aldring og kognitiv svikt, brukerperspektiver, forskningsbasert kunnskap, hjelpemidler, ICF, klinisk resonnering, kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, mestring av hverdagslivet, rehabilitering, sittestillinger og rullestoltilpasning, velferdsteknologi.

Simulerings- og ferdighetstrening

Affolter, Bobath, Coombes, hemiplegisk skulder, hjelpemiddelformidling, institusjonsbesøk, kartleggingsverktøy, KBP, leiring, Marte Meo-metoden, reminisens, rullestoltilpassing og utprøving, tester, tilbakemeldinger til medstudenter, tonus-kontroll

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte ergoterapeuters intervensjoner i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
  • kan begrunne intervensjoner ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet
  • kan gjøre rede for ulike former for kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
  • kan begrunne hvordan internasjonale og nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer og reformer, veiledere og kliniske retningslinjer påvirker ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
  • kan diskutere behovet for kunnskapsbasert praksis

Ferdighet:
Studenten...

  • kan beherske aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
  • kan gjennomføre aktivitetssituasjoner for ulike personer i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan beherske ulike aktivitetsanalyser for å tilrettelegge for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
  • kan beherske aktuelle kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
  • kan utføre ulike miljøtilpasninger med fokus på menneskets mestring i hverdagen
  • kan formidle og dokumentere ergoterapifaglig kompetanse og tiltak gjennom skriftlige, muntlige og andre relevante kommunikasjonsformer
  • kan gjennomføre trinnene i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse:
Studenten...

  • er bevisst betydningen av kunnskapsbasert praksis for å belyse en problemstilling og/eller aktivitetssituasjon.
  • kan anvende kilder i henhold til etiske krav og retningslinjer
  • er bevisst betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid i grupper
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
  • kan etterleve yrkesetiske retningslinjer, lovverk og relevante politiske føringer.
  • kan granske helsetjenesten og ergoterapi i lys av behov for brukermedvirkning, kvalitetsforbedring og implementering av ny kunnskap i tjenestetilbud og fagutøvelse
  • kan gjennomføre innovative tiltak i utvikling av eget og tverrprofesjonelle fagområder

Krav til forkunnskaper

Studiets første år

Undervisnings- og læringsformer

Det anvendes studentaktive læringsformer: basisgrupper, seminar, selvstudier, simulering- og ferdighetstrening, oppgaveskriving, forelesninger og tverrprofesjonelt samarbeid.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk tilstedeværelse Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning

Obligatoriske skriftlige arbeidskrav

  1. En skriftlig gruppeoppgave om eldres helse, 2500 ord +/- 10%
  2. En skriftlig, individuell oppgave knyttet til hjerneslag, 1500 ord +/- 10%
  3. En poster om psykisk helse, gruppeoppgave, på 250 ord +/- 10%. 

Studentene har to forsøk på arbeidskravene og de er gyldige i ett år.

Vurderingsform

Hjemmeoppgave
Skriftlig, individuell hjemmeoppgave på 3600 ord +/-10%.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen 
Det leveres bearbeidet oppgave til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen begrensninger.

Mer om hjelpemidler