Hopp til innhald

BIO134 Medisinsk laboratorieteknologi III

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Medisinsk laboratorieteknologi omhandler temaer innen biomedisinske analysemetoder. For å gi studentene både innsikt og forståelse for medisinsk laboratorieteknologi bygger emnet både på teori og praktiske laboratorieerfaringer.

 

Emnet omhandler følgende temaer:

  • Kvalitetssikring med metodevalidering
  • Logistikk på laboratoriet
  • Biosensorer
  • Atomspektroskopi
  • Kromatografi
  • Massespektrometri
  • Proteinanalyser

Læringsutbytte

Etter fullført emne, BIO134 Medisinsk laboratorieteknologi III, skal studenten kunne:

  • forklare prinsipper for utvalgte analysemetoder, analyseinstrumenter og utstyr som brukes i medisinske laboratorier
  • forklare prinsippet for grunnleggende protein-analyser
  • forklare kvalitetssikring og metodevalidering av laboratorieanalyser

  • selvstendig utføre en laboratorieanalyse etter en gitt prosedyre
  • beherske ulike teknikker og instrumenter for biomedisinske laboratorieanalyser
  • vurdere ulike analysers bruksområder, begrensninger og feilkilder
  • gi en helhetlig vurdering av en laboratorieanalyse og analysesvar, eventuelt med begrunnede forslag til tiltak for å forbedre analysekvaliteten

  • reflektere over egen faglig utøvelse
  • arbeide både selvstendig og i grupper

Krav til forkunnskaper

Krav til forkunnskaper: BIO133 Medisinsk laboratorieteknologi II

Undervisnings- og læringsformer

Datastøtteprogrammene Itslearning og Wiseflow benyttes i faget. Studentene leverer skriftlige arbeid på Wiseflow.

Det benyttes blandede undervisningsformer i emnet. Disse er:

  • Auditorieforelesning
  • Diskusjonsforum
  • Kortfilm
  • Veiledning av skriving og praktisk laboratoriearbeid

Studentaktive arbeidsformer er:

  • Løsing av oppgaver.
  • Praktisk laboratoriøvelser ved høgskolens laboratorier.
  • Studentene skriver rapporter fra laboratorieøvelsene gruppevis eller individuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Noen forelesninger har obligatorisk oppmøte, dette presiseres ved semesterstart.

Alle laboratoriekurs har obligatorisk oppmøte. Utførelse av laboratoriekurs vil bli vurdert for godkjenning. Studenten har to forsøk på å få godkjent laboratoriekurset.

Det er obligatorisk å levere skriftlig rapport etter fullført laboratoriekurs. I tillegg vil det være obligatoriske oppgaveinnleveringer. Alle skriftlige, arbeidskrav skal leveres i læringsmappen via Wiseflow innen gitte tidsfrister.

Læringsmappen består av følgende deler:

  • 1-2 oppgavesett
  • 5-8 laboratorierapporter:
    • 1-2 individuelle arbeid
    • 3-6 gruppearbeid

Studentene får tilbakemelding og veiledning på innleverte arbeid.

Obligatoriske arbeidskrav spesifiseres i starten av semesteret. Alle obligatoriske arbeidskrav skal vurderes som godkjent eller ikke-godkjent innen gitte tidsfrister. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å bli vurdert i emnet. Godkjent arbeidskrav er gyldig i seks påfølgende semester etter godkjenning.

To av elementene i læringsmappen vil bli brukt til mappevurdering.

Vurderingsform

Mappevurdering.

Vurderingsmappen består av to elementer fra læringsmappen:

  • Et individuelt arbeid
  • Et gruppearbeid

Det gis én individuell karakter i emnet. Når individuelt arbeid og gruppearbeid vurderes til ulike karakterer slik at mappens helhetlige vurdering faller mellom to bokstavkarakterer, vil det individuelle arbeidet vektlegges ved endelig karaktersetting.

Frist for innlevering av vurderingsmappen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem. Vurderingsmappen leveres via Wiseflow.Tjuefire timer før frist for innlevering av vurderingsmappen, får studentene vite hvilke to arbeider som skal leveres i vurderingsmappen. Informasjon om innlevering av vurderingsmappen publiseres på Itslearning.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.