Hopp til innhald

BIO160 Bacheloroppgave - Bioingeniør

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Bachelorprosjektet strekker seg over 5. og 6.semester i siste studieår og inneholder 3 studiepoeng vitenskapsteori og forskningsmetode, i tillegg til prosjektarbeid som tilsvarer 15 studiepoeng.

 

Studentene skal gjennomføre en selvstendig metode- og problemorientert oppgave med utgangspunkt i en realistisk bioingeniørfaglig problemstilling der det kreves kunnskaper og ferdigheter fra sentrale områder i studiet. Arbeidet skal utføres i grupper og kan være et samarbeid med et eksternt medisinsk laboratorium, eller det kan inngå i utdanningens satsing på forskning og utvikling.

Studentene får tildelt en faglig veileder og utdanningen bidrar til at faglige og metodiske elementer blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Studentene formidler jevnlig arbeidets fremdrift til høgskolens veiledere og til oppdragsgivers kontaktperson gjennom muntlige og skriftlige statusrapporter. Gruppens medlemmer fører prosjektdagbok som dokumenterer aktivitetene igjennom hele prosjektet. Veileder gir studentene tilbakemelding om faglig innhold og nivå i forbindelse med statusrapportering og forevisning av prosjektdagbok. Ved avslutning av prosjektet skal de enkelte deltakerne redegjøre for egen faglig og personlig utvikling (læringsutbytte) gjennom arbeidet med prosjektet i et refleksjonsnotat.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

  • gjøre rede for den vitenskapelige kunnskapens betydning for generell fagkunnskap
  • kjenne til relevante metoder og arbeidsmåter vedrørende forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt
  • kunne oppdatere sine kunnskaper gjennom kontakt med relevante fagmiljøer og praksisfelt

  • innhente, analysere og referere informasjon på en kritisk og reflektert måte
  • dokumentere og formidle resultater fra et prosjektarbeid på en systematisk og vitenskapelig måte

  • arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et bioingeniørfaglig prosjekt
  • formidle bioingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig
  • vise en reflektert, etisk og miljømessige innsikt i sitt arbeid i tråd med relevante nasjonale retningslinjer

Krav til forkunnskaper

Ved tildeling av prosjektoppgave etter 5. semester skal 120 studiepoeng, inkludert alle førsteklassefag og andreklassefag, være bestått.
Etter gjennomført utdanningssamtale kan dispensasjon fra forkunnskapskravet bli gitt.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, laboratoriepraksis, veiledning og prosjektarbeid, der 2-4 studenter arbeider sammen i en prosjektgruppe. Grupper med én deltaker kan unntaksvis tillates.

Hver gruppe med studenter gis inntil 25 timers faglig veiledning/oppfølgning i forbindelse med prosjektperioden (uke11-23) I tillegg får hver gruppe prosessveiledning (1t x 3).

Prosjektoppgaver blir presentert medio januar, og prosjektgrupper nedsettes ved valg av oppgaver. Prosjektgruppen utarbeider deretter en prosjektplan i samarbeid med veileder og eventuell oppdragsgiver. Prosjektplanen inneholder problemformulering, material og metode, etiske betraktninger, prosjektorganisering med framdriftsplan og eventuelt kostnadsoverslag.

Bacheloroppgaven skal gjennomføres i tråd med retningslinjer for bacheloroppgaver og en veiledningsavtale skal underskrives.

Obligatorisk læringsaktivitet

En læringsmappe som består av både individuelle krav og krav til gruppen.

Individuelle krav:

  • 1 innlevering innen vitenskapsteori og metode
  • deltagelse på veiledningstimer
  • deltagelse på obligatoriske forelesninger
  • et refleksjonsnotat (refleksjon over egen utvikling og læringsutbytte)

Krav til gruppen:

  • prosjektplan
  • skriftlig prosjektdagbok
  • bacheloroppgave, i henhold til mal på instituttet
  • Engelsk sammendrag av oppgaven
  • sluttpresentasjon av prosjektet
  • deltagelse på EXPO med plakatpresentasjon og eventuelt produkt.

Alt skal ferdigstilles til gitte frister. De obligatoriske arbeidskravene er kun gyldige i det semesteret mappen gjennomføres.

Læringsmappen dokumenterer læringsprosessen i arbeidet med bacheloroppgaven og bidrar til økt refleksjon underveis. Kun to av mappeelementene vil bli brukt til mappevurderingen. I tillegg til mappevurderingen vil det bli gjennomført en muntlig eksamen (se punktet Vurdering).

Vurderingsform

Deleksamen som består av to deler: vurderingsmappe og muntlig eksamen.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt neste studieår, fortrinnsvis i vårsemesteret. Det gis ikke anledning til å levere en forbedret versjon av bacheloroppgaven

Vurderingen baserer seg på to deler fra læringsmappen:

  • prosjektplanen
  • bacheloroppgaven

Omfanget av bacheloroppgaven fastsettes i samråd med veileder og er normalt 30-60 sider.

Innleveringsfrist for bacheloroppgaven blir oppgitt ved semester-/prosjektstart.

Karakterskala: Bestått/ikke bestått Karakteren for mappevurderingen settes felles for gruppen.

Dersom ønskelig frå veileder og etter søknad, kan oppgaven skrives i artikkelformat.

Varighet ca. 1 time

Gruppen gir samlet en presentasjon på 20 minutter som sammenfatter bachelorprosjektet. Påfølgende 10 min med oppsummering og kommentarer fra sensorene. Deretter utføres individuell muntlig eksaminasjon av hver av gruppens medlemmer på maksimum 20 minutter.

Muntlig eksaminasjon skal ha fokus på den enkelte student sitt bidrag i metodevalg og arbeidsprosessen, så vel som det endelig resultatet i form av bacheloroppgaven.

Tid og sted for eksamen oppgis på It`slearning.

Karakterskala: Bestått/ikke bestått Karakteren for den muntlige eksamenen settes individuelt.