Hopp til innhald

FHA812 Fysisk aktivitet og helsefremmende arbeid

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette er emne 8 i Bachelor i folkehelsearbeid med vekt på kosthold og fysisk aktivitet. Emnet skal gjennom temaforelesninger og prosjektarbeid gi innsikt og praktisk erfaring i anvendelse av teori, empiri og helsefremmende strategier med vekt på fysisk aktivitet i befolkningen, inkludert planlegging, implementering og evaluering av helsefremmede tiltak. Studentene skal ved avsluttet emne være i stand til å identifisere og evaluere faktorer som påvirker helse og uhelse blant grupper i befolkningen, og vite hvordan man gjennom fysisk aktivitet kan forebygge og fremme helsen. Videre skal studentene kunne identifisere risikofaktorer i befolkningen og initiere helsefremmende tiltak med vekt på fysisk aktivitet. Studenten skal kunne gjennomføre og lede et prosjektarbeid.

Det forventes videre at studentene i basisgrupper skal fordype seg i et selvvalgt problemområde og gjennom metodisk tilnærming skrive en prosjektoppgave basert på helsefremmende strategier og prinsipper.

  • systematisk arbeid i relasjon til et definert problem
  • helsefremmende strategier, vitenskapelige metoder og teori
  • litteratursøk og evaluering av relevant litteratur
  • presentasjon og diskusjon av helserelaterte tema

Arbeid med prosjektoppgave og faglig presentasjon i plenum står sentralt i dette emnet.

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap om politiske styringsdokumenter og sentrale handlingsplaner som bestemmer rammene for internasjonalt og nasjonalt folkehelsearbeid
  • har kunnskap om påvirkningen av miljøfaktorer i relasjon til utvikling, funksjon og helse i befolkningen generelt og utsatte grupper
  • har kunnskap om hvordan helsefremmende arbeid kan variere i et livsløpsperspektiv
  • har kunnskap om samspillet mellom miljøfaktorer og individuelle forutsetninger ved fremming av helse og ved forebygging av uhelse
  • har kunnskap om ulike arenaer for helsefremmede arbeid
  • har kunnskap om hvordan man skal nå frem med helseopplysning
  • har kunnskap om hvordan man planlegger, implementerer og evaluerer et helsefremmende tiltak
  • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektledelse

Studenten

  • kan gjennomføre en mindre helseundersøkelse
  • kan planlegge, implementere og evaluere et helsefremmende tiltak
  • kan anvende teori og metode relevant for folkehelsearbeidet
  • kan samle inn og presentere informasjon på en systematisk måte
  • kan søke etter relevant litteratur og bruke denne kritisk
  • kan analysere og diskutere faglige problemstillinger knyttet til folkehelsearbeidet

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse i befolkningen
  • har kunnskap om hvordan man når ut med helsefremmende tiltak til befolkningen
  • har erfaring med å arbeide i tverrfaglig gruppe
  • har erfaring med å planlegge, gjennomføre og lede et fagseminar felles for emner i FHA.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på en bred tilnærming til fagstoffet gjennom seminarer, temaforelesninger, gruppeaktiviteter, muntlige presentasjoner og selvstudium. Studentene vil gjennom hele kurset arbeide med en selvvalgt prosjektoppgave. Det legges opp til at studentene er aktive gjennom hele kurset, både i forhold til teoretisk og praktisk arbeid. Studiestøttesystemet Itslearning brukes.

Det er obligatorisk fremmøte på seminarene.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenter som ikke tilfredsstiller krav til frammøte, eller som ikke består arbeidskrav, kan ikke framstille seg til eksamen.

  • Deltakelse i minst 80 % av seminarene
  • Aktiv deltakelse i basisgruppene og prosjektarbeidet
  • Innlevering av individuell oppgave (1500 ord) som skal være godkjent

Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Deleksamen, med en skriftlig gruppeoppgave og en muntlig gruppeeksamen.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Skriftlig gruppeoppgave
Skriftlig gruppeoppgave (4000 ord) teller 2/3 av samlet karakter
Innleveringstidspunkt blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Muntlig gruppeeksamen
Muntlig gruppeeksamen (45 minutters presentasjon) som teller 1/3 av samlet karakter

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.