Hopp til innhald

GBKR1211 Grunnleggende ferdigheter, idrett, helse og friluftsliv

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Kroppsøving 1 består av 2 emner på hver 15 sp. Dette faget har følgende to emner:

  • Emne 1: GBKR1111: 15 sp. Motorisk læring gjennom lek, idrettsaktiviteter og friluftsliv
  • Emne 2: GBKR1211: 15 sp. Grunnleggende ferdigheter i kroppsøving, friluftsliv, helse og trening.

Emne 1 går over første studieår og emne 2 går over andre studieår. Dette er fagplan for emne 2.

Emneplanen for Kroppsøving 1 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen Faget kroppsøving for 1.-7. trinn i lærerutdanningen skal kvalifisere for undervisning i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen.

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Kroppsøving skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende læreplan, men også til å utvikle faget i framtida og på et bredere grunnlag ivareta de kroppslige dimensjonene ved det å være menneske.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og erfaring med ulike bevegelsesmiljø og bevegelses-kulturer. Faget skal gi studentene grunnlag for å utvikle sin lærerkompetanse individuelt og i samarbeid med andre og for å fremme fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Det skal styrke studentenes allmenndanning og profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier.

, Grunnleggende ferdigheter i kroppsøving, friluftsliv, helse og trening

Emne 2 i faget Kroppsøving 1, er en innføring i det å være lærer i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som en del av begynneropplæringen med særlig ansvar for allsidig kroppslig utvikling, opplevelse og læring. Kroppsøving i ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for lek og begynneropplæring i idrett, svømming, dans og friluftsliv står sentralt.

Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Studentene får både prøve seg selv i ulike bevegelsesaktiviteter og i varierte arbeidsmåter som er egnet til å fremme kroppslig utvikling, læring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Kjennskap til alders-typiske trekk og samarbeid med praksis om å møte eleven og elevgrupper i kroppsøving er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.

Dette er innhold for både 1. og 2. studieår. Det vil fremgå av semesterplanen hvilke teoretiske og praktiske emner som blir lagt til de ulike semestrene.

  • Motorisk læring og vurdering av motorisk kompetanse
  • Motorisk og sansemotorisk utvikling, nerve-, muskel- og skjelettets oppbygging og funksjon.
  • Fysisk utvikling
  • Fysiologi: hjerte - kretsløp, respirasjon og metabolisme
  • Fagdidaktikk med vekt på planverket, lærerrollen og undervisning.
  • Livreddende førstehjelp
  • Lekteori
  • Fysisk aktivitet og folkehelse i et flerkulturelt perspektiv

  • Lek med vekt på utvikling av motoriske og fysiske egenskaper, samhandling og fair play
  • Bruke grunnleggende bevegelsesmønster og teknikker i et utvalg individuelle idretter, samt i alternative bevegelsesaktiviteter.
  • Svømming (begynnende innlæring med overgang lek-svømming-dykking og ulike svømmeteknikker)
  • Dans (sangleker, folkedans, kreativ dans, lage enkle danser og danser fra ulike kulturer)
  • Turn (begynnende opplæring)
  • Friidrett (begynnende opplæring)
  • Skøyter (begynnende opplæring)
  • Friluftsliv i nærmiljøet med overnatting ute (telt)
  • Nærfriluftsliv (dagsekskursjon kanopadling)
  • Generell førstehjelp og HLR og livredningsprøven
  • Uteskole
  • Orientering
  • Lagidretter (begynnende opplæring i ballspill)

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 1-7
  • ha kunnskap om aktivitet i ulike bevegelsemiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv ha kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling, betydning av kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • ha kunnskap om hvordan kroppsøving kan bidra til utvikling av de grunnleggende ferdighetene; å kunne lese, å kunne skrive, å kunne regne, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter i begynneropplæringen, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
  • ha kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
  • ha forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
  • kunne legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i ulike bevegelsesmiljø, idrettsaktiviteter og friluftsliv
  • kunne vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, læringsfremmende tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
  • kunne identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevens allmenndanning
  • kunne ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
  • kunne bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • kunne analysere fagtekster i forhold til akademisk skriving

Krav til forkunnskaper

Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart. Den praktiske obligatoriske undervisningen vil foregå til alle årstider i ulike miljøer, ute, inne og i vann. Studenten må ha bestått emne 1 for å ta emne 2.

Undervisnings- og læringsformer

Emne 2 går over begge semestre i andre studieår i grunnskolelærerutdanning 1-7. Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentframlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen, veiledning og vurdering individuelt og i grupper. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Noe av undervisningen vil være forflyttet til ulike arenaer i nærmiljøet som kan innebære reiseutgifter. Annen undervisning som er obligatorisk vil fremgå av semesterplanen. På vinteren vil det gjennomføres en friluftstur som innebærer to overnattinger og studenten må selv dekke reise og oppholdsutgifter.

Materialpenger på kr. 150,- betales ved semesterstart.

Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen og deler av pensum må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider aktivt i kollokviegrupper.

Itslearning er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent arbeidskrav og ha fullført og bestått praksis.

  • Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Itslearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
  • For all undervisning er det obligatorisk aktiv studiedeltakelse i minst 80%. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Andre semester blir det en overnattingstur innen tema vinterfriluftsliv og ski, med 1 til 2 overnattinger.Studenten må ha deltatt aktivt på denne ekskursjonen. Påkrevd utstyr er langrennsski/turski. Pris for turen er ca. kr. 1.800,-. Det er mulig å søke om kompensatorisk arbeidskrav.
  • Studenten skal i grupper planlegge praktiske aktiviteter med vekt på de grunnleggende ferdighetene (GF). Aktivitetsforslagene begrunnes, skrives ned (1-2 sider) og noe av dette skal gjennomføres i praksis med elever eller med medstudenter som "elever".
  • Muntlig framlegg, forberedt i gruppe, med utgangspunkt i vitenskapelig artikkel (elektronisk) vedrørende enten kroppsøving, fysisk aktivitet, helse og/eller trening.

Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer og maler for gjennomføring av forprøver og arbeidskrav.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent arbeidskrav og ha fullført og bestått praksis.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler