GBMA1210 Matematikkens plass i kultur og samfunn
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Studenter ved studiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne fagplanen.
Dette er emne 2 i faget Matematikk 1, 30 sp. Matematikk 1 har to emner:
Emne 1 (GBMA1110) - Begynneropplæring og tilpasset undervisning i matematikk
Emne 2 (GBMA1210) - Matematikkens plass i kultur og samfunn
For å få undervisningskompetanse i faget må du ha 30 sp, det vil si at begge emnene i Matematikk 1 må være bestått.
Gjennom arbeidet med faget Matematikk 1 skal studentene utvikle faglig og didaktisk grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning fra 1. trinn til og med 7. trinn etter gjeldende læreplaner for grunnskolen og i tråd med relevant forskning. Studentene skal få forståelse for matematikken elevene skal lære og utvikle kunnskap om og innsikt i sentrale matematiske begrep. Studentene skal kunne analysere egen læring, eget forhold til matematikk og egen undervisning.
Fagplanen for Matematikk 1 bygger på Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning fastsatt 20.03.09 av kunnskapsdepartementet og Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn fastsatt av kunnskapsdepartementet 12. februar 2010 og er del av en fireårig grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen inkluderer en bachelorutdanning som kan inngå i en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.
Læringsutbytte
- studenten har kunnskap om samspillet mellom elev og lærer, og hvilken rolle motivasjon har for læring
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet innenfor geometri, prealgebra og funksjoner
- har kunnskap om begrepsutvikling og språkets rolle for læring og forståelse av matematikk innenfor temaene geometri og prealgebra
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet innenfor prealgebraisk og algebraisk regning knyttet til hele tall, brøk, desimaltall og prosent
- har kunnskap i geometri, algebra og funksjoner og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
- har kunnskaper om geometri som uttrykksform, mønster i aritmetikk og overgangen til generell algebra
- har kunnskap om dynamisk geometriprogram
- har kunnskap om overgangen barnetrinn/ungdomstrinn og matematikkfagets innhold på ungdomsskolen
- har kunnskap om varierte undervisningsformer innenfor geometri og prealgebra
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 1-7, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og stimulere elevene til å utvikle allmenn matematisk kunnskap
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring og kreativitet innenfor matematiske tema i Emne 2
- kan legge til rette for systematisk arbeid med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis innenfor matematiske tema i Emne 2
- kan bruke og vurdere bruk av dynamisk geometriprogram i undervisningen
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- kan analysere fagtekster i forhold til akademisk skriving
Krav til forkunnskaper
Matematikk 1, 30 sp. Matematikk 1 har to emner: GBMA1110 og GBMA1210.
Det anbefales å ha gjennomført emnet GBMA1110.
Undervisnings- og læringsformer
Detaljene i forbindelse med organiseringen av undervisningen på kurset, vil finnes i fremdriftsplanene som deles ut av faglærer på kurset. Deler av pensum skal arbeides med som selvstudium. Noe undervisning vil bli lagt til praksisperiodene.
Gjennom studiet skal studentene få erfaring med arbeidsformer som er relevante i grunnskolen og som skal gi grunnlag for diskusjoner om skolens arbeidsformer. Arbeidsformene vil avspeile at matematikk har en teoretisk og en praktisk dimensjon. De skal være preget av at matematikk sees på som en skapende prosess. Gjennom eksperimenterende og utforskende tilnærminger søker en å stimulere matematisk og didaktisk kreativitet. Undervisningen vil inneholde varierte arbeidsformer som for eksempel:
- Gruppearbeid
- Forelesninger
- Diskusjon
- Verksteder
- Veiledning
- Individuelt arbeid
- Lek og spill
- Prosjektarbeid
- Kollokvier
- Seminar
Arbeidsformene skal vektlegge muntlighet og visualisering. Det knyttes forskjellige krav til dokumentasjon til de ulike arbeidsformene. Eksempler på dette kan være muntlig fremlegg, skriftlig innlevering, utstilling, video og framføring med drama.
Det vil i andre studieår bli arrangert et obligatorisk seminar i akademisk skrivng der studentene skriver en tekst og kommenterer medstudenter sine tekster. Det vil foreligge retningslinjer for seminaret.
Det forventes at studentene møter til undervisning og bidrar til det faglige miljøet på kurset gjennom hele studieåret. Studiet krever at en legger fram fagstoff for medstudenter for respons og diskusjon. Det krever praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter studentenes tilstedeværelse. Studentene har ansvar for å holde seg orientert om det som foregår i undervisningstiden og for de arbeidsoppgaver de selv har i denne sammenhengen. Dette gjelder også undervisning som ikke er betegnet som obligatorisk. Innholdet fra undervisningen er relevant for eksamen.
Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid som studentene selv organiserer. Det knyttes veiledning til dette arbeidet.
Veiledning inngår som en naturlig del i de fleste aktiviteter.
- Itslearning
- Pedagogisk programvare
- Lommeregner
- Regneark
- Dynamisk geometriprogram
- Matematisk tekstbehandling
Faglærer vil gi nærmere opplysninger om annet utstyr.
Obligatorisk læringsaktivitet
Vurderingen omfatter faglig og fagdidaktisk kunnskap og innsikt, evne til refleksjon og evne til å formidle fag og fagforståelse skriftlig og muntlig.
- Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på ItsLearning. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
- Gruppeoppgave. Fordypningsoppgave i matematikk i samfunnet og grunnleggende ferdighet å regne i alle fag. Studentene oppfordres til å søke veiledning etter behov. Oppgaven skal utvikles gjennom skriveseminar og blir vurdert godkjent/ikke godkjent.
- Obligatorisk deltagelse i undervisning. Deler av undervisningen er obligatorisk. Dette vil fremgå av semesterplanen som deles ut ved semesterstart.
- Det vil i 2. studieår bli arrangert et obligatorisk seminar i akademisk skriving, der studentene skriver en tekst og kommenterer medstudenter sine tekster. Det vil foreligge retningslinjer for seminaret
Studenter som ikke får bestått arbeidskravene, får en (1) ny mulighet til å rette opp feil og mangler. Nytt forsøk må skje i inneværende studieår og etter avtale med faglærer og i henhold til gjeldende frister, men senest innen 4 uker før eksamensperioden begynner.
Konsekvenser av ikke bestått arbeidskrav:
Arbeidskravene må være bestått før studentene kan få opp til eksamen i Emne 1. Studenter som etter to forsøk ikke får godkjent alle arbeidskravene må gjennomføre aktuelle arbeidskrav neste studieår for å kunne gå opp til ordinær eksamen. Dersom et arbeidskrav blir vurdert som ikke godkjent skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Eksamen tar utgangspunkt i både didaktiske og matematikkfaglige emner.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator (ikke telefon).
Mer om hjelpemidler