Hopp til innhald

GK305 Fleirkulturell praksis

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhald og oppbygging

Flerkulturell praksis har hovedfokus på praksis og prosjektarbeid i Zambia, med mulighet for alternativ praksis i Sør-Afrika.

  • Praksis/arbeid innenfor et felt som er relevant for studentenes profesjon
  • Datainnsamling og prosjektarbeid. Tema for prosjektet skal godkjennes av veileder
  • Individuell refleksjon, analyse og rapport skriving
  • Samfunnsvitenskapelig metode og kritisk tenkning er sentrale arbeidsmåter

Læringsutbytte

Etter fullført emne har/kan studenten

  • kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder/feltarbeid i en ny kulturell kontekst
  • anvende sin profesjonskompetanse/fagkompetanse i en ny kulturell kontekst gjennom respekt og toleranse for mennesker fra andre kulturer
  • reflektere kritisk over eget kulturelt ståsted i møte med andre og utvide egen forståelseshorisont i møte med andre mennesker
  • overføre til norske forhold fag/profesjonskompetanse erfart i afrikansk kontekst
  • anvende samfunnsvitenskapelige metoder og skrive en praksisnær prosjektoppgave
  • Kan samhandle og kommunisere verbalt og nonverbalt med mennesker fra ulike kulturer

Krav til forkunnskapar

60 studiepoeng høgare utdanning og opptak på Global kulturkunnskap, og vera student på bachelor i barnevern, sosialt arbeid eller barnevern.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsformene er knyttet til praksis i en annen kultur, diskusjon med medstudenter under opphold i utlandet og samarbeid med medstudenter og veiledere. Selvstendig arbeid både i praksis, med datainnsamling og prosjektrapportskriving krever selvdisiplin og tilpasningsevne i en ny kultur.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene må aktivt delta på introduksjonsprogram Obligatorisk deltakelse på seminar og veiledning Gjennomført og godkjent praksis (inkludert før- og etterarbeid) Innsamling av data til prosjekt

Vurderingsform

GK305-PR: Individuell prosjektrapport. Ca 6000 ord.
Bokstavkarakter A-F.