Hopp til innhald

KVL801 Karriereveiledning og karrierelæring: teorier og prinsipper

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Videreutdanning, deltidsstudium (15 studiepoeng) i høstsemesteret for rådgivere og lærere som arbeider i grunn- og voksenopplæringen samt andre som arbeider/har ønske om å arbeide med karriereveiledning.

 

Karriereveiledning er første emne av to i Karriereveiledning. I emnet gis det teoretisk og praktisk innføring i karriereteorier og karriereveiledningsmetoder.

  • Innføring i fagområdet
  • Teorier og metoder i karriereveiledning
  • Karrierekompetanse
  • Faktorer som påvirker karrierevalg
  • Bruk av veiledningsverktøy
  • Frafall og feilvalg i individperspektiv

 

Karriereveiledning i individperspektiv gjennomføres som nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager i hvert semester. Samlingene gjennomføres i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Hvert emne går over ett semester og avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudium. Multimedialt innhold blir lagt til rette for å støtte studentenes læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til valg av karriere, og hvordan en gjennom veiledning kan hjelpe dem i valgprosesser og overganger. Deltakerne skal kunne reflektere over egen praksis og lære om ulike metoder som kan brukes i karriereveiledning, både i individuell veiledning og veiledning i gruppe.

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

 

  • Kunne se karriereveiledning i et livsløpsperspektiv
  • Kunne tilpasse karriereveiledningen til ulike grupper og ut fra individuelle behov
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidet med karriereveiledning, og begrunne valg faglig og didaktisk
  • Beherske ulike karriereveiledningsmetoder og ha kunnskap om metodenes teoretiske grunnlag og verdigrunnlag
  • Ha kunnskaper om bruk av veiledningsverktøy og kunne vurdere verktøyet kritisk
  • Ha kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i veiledningsarbeidet
  • Kunne dokumentere og analysere karriereveiledningsfaglige problemstillinger og egen veiledningspraksis
  • Ha innsikt i etiske problemstillinger i karriereveiledning

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Its learning. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

 

Frammøte og deltakelse

 

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

 

Oppgaver/forprøver

 

Det er 3 forprøver i emnet.

 

  1. Oppgave knyttet til intervju om karrierevalg. Godkjente oppgaver blir gjort tilgjengelige for klassen på Its learning.
  2. Oppgave med utgangspunkt i utprøving av en karriereveiledningsmetode, inkludert presentasjon på samling.
  3. Oppgave om karriereveiledning fra egen praksis.

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut på Its learning ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge forprøve(r). Studenter som ikke består forprøve ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Tidspunkt: Høst
Det benyttes bokstavkarakterer fra A til F. Retningslinjer for eksamen vil bli gjennomgått på samling.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling)

Mer om hjelpemidler