Hopp til innhald

KVL802 Utvikling og koordinering i karriereveiledningstjenester

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Videreutdanning, deltidsstudium (15 studiepoeng) i vårsemesteret for rådgivere og lærere som arbeider i grunn- og voksenopplæringen samt andre som arbeider/har ønske om å arbeide med karriereveiledning.

 

Karriereveiledning i systemperspektiver andre emne av to i Karriereveiledning. I emnet vektlegges systemperspektiv i karriereveiledning, koordinering, gruppeveiledning, samarbeid og karriereundervisning (career education).

  • Innføring i fagområdet
  • Koordinering og samarbeid i karriereveiledning
  • Utvikling og trender i arbeidsmarkedet
  • Kjønns- og kulturperspektiver i karriereveiledning
  • Karriereveiledning gjennom undervisning
  • Frafall og feilvalg i samfunnsperspektiv

 

Organisering

Karriereveiledning i individperspektiv gjennomføres som nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager i hvert semester. Samlingene gjennomføres i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Hvert emne går over ett semester og avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til et moderne arbeidsliv og hvordan skolen/organisasjonen kan arbeide systematisk med karriereveiledning i samarbeid med ulike aktører. Deltakerne skal kunne reflektere over egen praksis og utvikle kunnskaper om hvordan hele organisasjonen kan bidra til en mer helhetlig karriereveiledning og hvordan de kan bruke sine ressurser i dette arbeidet.

 

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

 

  • Kunne beskrive og analysere nasjonale og supranasjonale føringer for karriereveiledning
  • Kunne anvende teori og forskning til evaluering og utvikling av praksis i skolens/organisasjonens karriereveiledning
  • Ha kjennskap til faktorer som påvirker frafall og hvordan de kan motvirkes
  • Kunne koordinere karriereveiledningen på skolen/i organisasjonen
  • Kunne relatere karriereveiledningen til undervisningen på skolen
  • Ha innsikt i entreprenørskap som metode i karriereveiledning
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere samarbeid med eksterne samarbeidspartnere om karriereveiledning i skolen
  • Ha grunnleggende kunnskaper om utviklingstendenser i arbeidsliv og arbeidsmarked nasjonalt og internasjonalt

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Its learning. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

 

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

 

Oppgaver/forprøver

 

Det er 3 forprøver i emnet.

 

  1. Oppgave om karriereundervisning.
  2. Oppgave om samarbeid i karriereveiledning.
  3. Prosjektoppgave i gruppe. Ut fra intensjonen om karriereveiledning som hele skolens oppgave skal studentene lage en modell for gjennomføring av karriereveiledning i skolen. Godkjente prosjektoppgaver blir gjort tilgjengelige for klassen på Its learning.

 

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut på Its learning ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge forprøve(r). Studenter som ikke består forprøve ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Tidspunkt: Vår
Hjelpemidler: Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling)

Det benyttes bokstavkarakterer fra A til F. Retningslinjer for eksamen vil bli gjennomgått på samling.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling)

Mer om hjelpemidler