Hopp til innhald

LU1-KR315P Idrett/Kroppsøving 2a, 1-7.

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Fellesemnet utgjør 2a innen de praktisk-estetiske fagene kroppsøving, musikk eller kunst og håndverk. Emnet vil veksle mellom enfaglige, flerfaglige og tverrfaglige perspektiv i undervisninga.

Særpreg ved fellesemnet er at oppgaver, arbeidsmåter og innhold skal gi erfaring med og kunnskap om praktisk-estetiske læreprosesser i danningen av det integrerte mennesket. Praktisk-estetiske læreprosesser er erfaringsbaserte læreprosesser som er knyttet til aktive, kroppslige, opplevelsesorienterte, relasjonelle, improvisatoriske, kreative og utforskende strategier for helhetlig læring.

Kroppsøving har sin egenart i fysisk aktivitet gjennom ulike former for leik, dans, idrett og friluftsliv.

Faget skal være en viktig bidragsyter når det gjelder å bygge opp under bevegelseskultur og videreutvikling av studentenes interesser for fysisk aktivitet for egen glede og helse. Det er et mål å stimulere til varige aktivitetsvaner hos studentene.

Kroppsøving skal særlig kvalifisere studentene til å bli gode lærere, slik at faget blir en positiv opplevelse for elevene og er tilpasset den enkelte sine behov og forutsetninger

Planene for Årsenheten Idrett-Kroppsøving ligger innenfor de rammene Nasjonalt fagråd i idrett har satt for studier i kroppsøving og idrett, dermed kan enheten Idrett-Kroppsøving 1 sammen med Idrett-Kroppsøving 2 gå inn som et første år i en bachelorgrad i idrett/kroppsøving. Enheten Idrett-Kroppsøving 1 gir undervisningskompetanse i kroppsøving i grunnskolen. En full årsenhet gir i tillegg undervisningskompetanse i kroppsøving i den videregående skolen.

Faget kroppsøving i lærerutdanningen skal kvalifisere for undervisning i kroppsøving i grunnskolen.

Undervisningen i faget skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Kroppsøving skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende læreplan, men også til å utvikle faget i framtida og på et bredere grunnlag ivareta de kroppslige dimensjonene ved det å være menneske.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og erfaring med ulike bevegelsesmiljø og bevegelses-kulturer. Faget skal gi studentene grunnlag for å utvikle sin lærerkompetanse individuelt og i samarbeid med andre og for å fremme fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Det skal styrke studentenes allmenndanning og profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier, deriblant samiske.

 

Presentasjon av emnet:

Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Didaktiske tema vil være knyttet til det som er felles for de ulike praktisk-estetiske fagene samt kjerneelement fra kroppsøving.

I emnet blir det lagt vekt på flerfaglig samarbeid mellom de praktisk-estetiske fagene og hvordan disse fagene kan brukes som metodefag.

Studentene får både prøve seg selv i ulike bevegelsesaktiviteter og i varierte arbeidsmåter som er egnet til å fremme kroppslig utvikling, læring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Kjennskap til alders-typiske trekk for elever i 1. - 7. trinn og samarbeid med praksis om å møte eleven og elevgrupper i kroppsøving er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.

Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som en del av begynneropplæringen med særlig ansvar for allsidig kroppslig utvikling, opplevelse og læring. Kroppsøving i ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for leik og begynneropplæring i idrett, dans og friluftsliv står sentralt.

 

Faglig innhold :

Kroppsøving 2a. Praktisk-estetisk fellesemne (15 sp) har følgende faglig innhold og tema:

Enfaglige og flerfaglige teoretiske emner:

Didaktikk, praksis (se praksisplan), Idrett-Helse.

Faglige praktiske emner:

Aktivitetslære 2a: Idrett og Friluftsliv.

Enfaglige og flerfaglige prosjekt.

 

Tilleggsinformasjon:

Ut fra omfanget av læringsutbytteformuleringene framgår det at studentene i løpet av sitt studium i Kroppsøving vil få undervisning i forskjellige emner. Det som binder disse sammen og skaper kontinuitet er kroppsøvingsdidaktikk og metodikken i de ulike emnene. Der det er naturlig i didaktisk og metodisk sammenheng vil temaer som grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, internasjonale forhold og kulturelt mangfold være en integrert del av undervisningen og relatert til praksisfeltet

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om de praktisk-estetiske fagene sin egenart med vekt på kroppsøvingsfagets egenart
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i praktisk-estetiske læreprosesser.
  • har kunnskap i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barns oppvekst
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling, betydning av kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • har kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
  • har forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barns kultur

Ferdigheter:

Studenten

  • studenten kan bidra med fagspesifikke kunnskaper og ferdigheter i flerfaglig samarbeid for å støtte praktisk-estetiske læreprosesser i alle fag
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
  • kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving
  • kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle
  • har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene er integrerte i kompetansemålene for faget og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
  • kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, læringsfremmende tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
  • kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan utføre livreddende førstehjelp

  Generell kompetanse: 

Studenten

  • kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

I kroppsøvingsfaget vil mye av tiden gå med til å arbeide med praktiske aktiviteter. Ulike arbeidsformer blir benyttet etter hva som passer best for det aktuelle lærestoffet. Dette gjelder både arbeid med teoretiske og praktiske emner.

  • Forelesing
  • Problembasert læring i grupper eller individuelt
  • Praktisk arbeid med aktiviteter i ulike miljø
  • Lærer- og studentstyrte oppgaver i studiet
  • Studentene skal jobbe med ulike praktisk-metodiske oppgaver gjennom studiet
  • Veiledning individuelt eller i grupper
  • IKT blir brukt til formidling av informasjon til studentene og kommunikasjon mellom studentene og de ansatte. IKT blir trukket inn i fagene der det er naturlig.
  • Friluftslivturer: Det blir lagt stor vekt på å gjøre erfaringer i ulike naturtyper til ulike årstider. Studentene må dekke utgifter til mat, reise og opphold selv.

Obligatorisk læringsaktivitet

Godkjent på ferdighet og innsats

Godkjent idrettspraksis

Godkjent obligatoriske arbeidskrav

100% deltakelse på alle turer

Alle studiekrav spesifiseres i semesterplan

Vurderingsform

3 eksamensdeler: skriftlig eksamen, praktisk metodisk med muntlig og praktisk tverrfaglig i gruppe

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler