MAFYS511 Fysioterapi ved subakutte og langvarige hjerte- og lungelidelser
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Dette emnet er en fordypning og videre kvalifisering innen fysioterapi relatert til pasienter med hjerte- og lungelidelser. I emnet drøftes og undervises det i kunnskapsbasert vurdering, behandling og rehabilitering relatert til praksisnære problemstillinger. Deler av emnet tilbys fysioterapeuter fra andre masterprogrammer i inn- og utland, og vil dermed undervises på engelsk.
- Sykdomslære
- Fysiologiske responser
- Fysioterapi ved subakutte og kroniske hjerte og lungelidelser
- Måle- og evalueringsmetoder
- Operative inngrep
- Smerte
- Kognitive tilnærminger og mestring
- Tverrfaglig samarbeid
- Kunnskapsbasert fysioterapi innen fagområdet
- Individuell plan
- Implementering
- Helsepedagogikk
- Kunnskap om medisinsk teknisk utstyr
- Billeddiagnostikk
- Laboratorieanalyser
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om hjerte- og lungelidelser i et livsløpsperspektiv, herunder anatomi, fysiologi, patologi, prognose, etiologi, epidemiologi, livsstil og miljø
- har inngående kunnskap om de vanligste undersøkelsesmetoder og funksjonstester relatert til problemstillinger hos pasienter med hjerte- og lungelidelser
- har inngående kunnskap om vanligste operative og invasive prosedyrer ved hjerte- og lungelidelser
- har inngående kunnskap om teorier som fremmer mestring og helsefremmende atferd.
- Har inngående kunnskap om mekanismer rundt langvarig smerte
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre undersøkelse og vurdering av pasienter med hjerte- og lungelidelser i forhold til smerte, funksjon, aktivitet og deltakelse ut fra et kunnskapsbasert fysioterapifaglig perspektiv
- kan utarbeide individuell plan
- kan gjennomføre tiltak som fremmer motivasjon og mestring
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan anvende ulike fysioterapeutiske behandlingsprinsipper og -teknikker, og gjøre begrunnede valg av behandlingstilnærming, dosering og progresjon
- kan anvende selvstendige kliniske resonneringer og ta reflekterte beslutninger om fysioterapitiltak med hensyn til forebygging, behandling og rehabilitering av pasienter med hjerte- og lungelidelser i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i fortolkning av billeddiagnostiske beskrivelser og laboratorieprøver og kan sette de i sammenheng med kliniske funn
- kan vurdere behov for henvisning til videre undersøkelse/behandling i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon i et tverrfaglig team og vise adferd i samsvar med en verdibasert grunnholdning
- kan ivareta pasienter med sammensatte problemstillinger og reflektere rundt bruk av diagnoser
- har innsikt i kunnskapsgrunnlaget for implementering av tiltak i praksis
- kan beskrive og analysere samfunnsmessige og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak
- kan gjennomføre fagutvikling og delta i forskning innen fysioterapi
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesning, gruppearbeid, diskusjoner, praktisk trening ved HiB og 5 uker veiledet praksis i spesialist- og kommunehelsetjenesten. I tillegg kommer gruppearbeid og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Refleksjonsnotat fra praksis 700 ¿ 1000 ord
- Innlevering av loggskjema på itslearning
- Godkjent praksisstudier fra kommunehelsetjeneste, totalt 5 uker i
Godkjente arbeidskrav er gyldige i seks påfølgende semestre.
Studenten har maksimalt 3 forsøk.
Vurderingsform
Muntlig eksamen i form av presentasjon Godkjent refleksjonsnotat fra praksis bearbeides og presenteres for medstudenter og sensorer. Presentasjonen skal ta maksimalt 10 min (ca 8 PowerPoint slides), deretter beregnes ca 10 minutter til spørsmål og diskusjon. Sensor kan stille spørsmål fra pensum relatert til tema som presenteres.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.