MAFYS531 Fysioterapi ved subakutte og langvarige muskelskjelett-, revmatiske og ortopediske helseproblemer
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Dette emnet er en fordypning og videre kvalifisering innen fysioterapi relatert til pasienter med muskelskjelett, revmatiske og ortopediske lidelser. Fagutøvelse, i samarbeid med pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud, vektlegges.
Deler av emnet tilbys fysioterapeuter fra andre masterprogrammer i inn- og utland, og vil dermed undervises på engelsk.
- Sykdomslære
- Fysiologiske responser
- Fysioterapi ved muskelskjelett-/revmatiske og ortopediske lidelser
- Måle- og evalueringsmetoder
- Kunnskap om medisinsk teknisk utstyr
- Billeddiagnostikk
- Laboratorieanalyser
- Smerte
- Kognitive tilnærminger og motivasjon
- Tverrfaglig samarbeid
- Kunnskapsbasert fysioterapi innen fagområdet
- Individuell plan
- Implementering
- Helsepedagogikk
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om muskelskjelett-, revmatiske og ortopediske lidelser i et livsløpsperspektiv, herunder anatomi, fysiologi, patologi, prognose, etiologi, epidemiologi, livsstil og miljø
- har inngående kunnskap om teorier som fremmer mestring og helsefremmende atferd
- har inngående kunnskap om mekanismer rundt langvarig smerte
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre undersøkelser og vurderinger av pasienter med muskelskjelett-, revmatiske og ortopediske lidelser i forhold til smerte, funksjon, aktivitet og deltakelse ut fra et kunnskapsbasert fysioterapifaglig perspektiv
- kan bruke de vanligste undersøkelsesmetoder og funksjonstester relatert til problemstillinger hos pasienter med muskelskjelett, revmatiske og ortopediske lidelser
- kan utarbeide individuell plan
- kan gjennomføre tiltak som fremmer motivasjon og mestring
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kritisk vurdere ulike fysioterapeutiske behandlingsprinsipper og -teknikker, og gjøre begrunnede valg av behandlingstilnærming, dosering og progresjon
- har innsikt i fortolkning av billeddiagnostiske beskrivelser og laboratorieprøver og kan sette de i sammenheng med kliniske funn
- kan anvende selvstendige kliniske resonneringer og ta reflekterte beslutninger om fysioterapitiltak både mht. undersøkelse, forebygging, behandling og rehabilitering i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- kan vurdere behov for henvisning til videre undersøkelse/behandling i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon i et tverrfaglig team og vise adferd i samsvar med en verdibasert grunnholdning
- Kan ivareta pasienter med sammensatte problemstillinger og reflektere rundt bruk av diagnoser
- har innsikt i kunnskapsgrunnlaget for implementering av tiltak i praksis
- kan beskrive og analysere samfunnsmessige- og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak
- kan gjennomføre fagutvikling og delta i forskning innen fysioterap
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, ferdighetstrening ved HiB, praksisstudier i spesialist- og kommunehelsetjenesten, selvstudium.
Praksis Veiledet praksis i kommunehelsetjenesten.
Undervisningen består av forelesninger, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per
Obligatorisk læringsaktivitet
- Refleksjonsnotat fra praksis 700 - 1000 ord
- Innlevering av loggskjema på itslearning
- Godkjent praksisstudier fra kommunehelsetjeneste, totalt 5 uker
Godkjente arbeidskrav er gyldige i seks påfølgende semestre.
Studenten har maksimalt 3 forsøk.
Vurderingsform
Muntlig eksamen i form av presentasjon Godkjent refleksjonsnotat fra praksis bearbeides og presenteres for medstudenter og sensorer. Presentasjonen skal ta maksimalt 10 min (ca 8 PowerPoint slides), deretter beregnes ca 10 minutter til spørsmål og diskusjon. Sensor kan stille spørsmål fra pensum relatert til tema som presenteres.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.