Hopp til innhald

MAKP202 Implementering I: anvende forskning, kartlegge og evaluere praksis

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette emnet har fokus på de to siste trinnene i kunnskapsbasert praksis: (5) anvende forskningsfunn i praksis (implementering) og (6) evaluere praksis. Emnet er obligatorisk og går over ett semester. Emnet har fått nytt navn og erstatter emnet Kunnskapsbasert praksis- Implementering i praksis.

  • Oversikt over ulike modeller for kvalitetsforbedring.
  • Litteratursøk: retningslinjer og implementeringsforskning.
  • Instrumenter/verktøy for å vurdere kvaliteten på retningslinjer (AGREE) og styrken på anbefalinger (GRADE).
  • Verktøy for problem- og årsaksanalyse, kartlegging av interessenter, og analyse av hva som hemmer og fremmer endring i praksis (styrkeanalyse).
  • Noen kvantitative og kvalitative metoder for å kartlegge og evaluere praksis (for eksempel delfimetoden, fokusgruppeintervju, klinisk audit, randomiserte og ikke-randomiserte studier).
  • Kritisk vurdering av forskning på komplekse intervensjoner.
  • Oppsummering og presentasjon av forskningsresultater i tabeller.
  • Rammeverk for å lage implementeringsplaner.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om kritisk vurdering av retningslinjer
  • har inngående kunnskap om hvordan vurdere styrken på anbefalinger (GRADE)
  • kan gjøre rede for ulike modeller for kvalitetsforbedring
  • kan kritisk vurdere forskning på implementering av komplekse intervensjoner
  • har inngående kunnskap om noen verktøy og metoder for å kartlegge og evaluere praksis

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre søk etter retningslinjer og implementeringsforskning
  • kan anvende ulike verktøy for kvalitetsforbedringsarbeid
  • kan kritisk vurdere forskning på implementering av komplekse intervensjoner
  • kan planlegge endringstiltak

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan identifisere og drøfte eventuelle motsetninger mellom profesjonell praksis og forskningsfunn
  • kan argumentere for resultatenes overføringsverdi/relevans for praksis
  • kan identifisere og drøfte utfordringer ved endringer i praksis
  • kan presentere ideer og resultater fra forskningen på en oversiktlig måte

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav 1:

Studenten skal presentere hvordan hun/han vil følge de første trinnene i kunnskapsbasert praksis på et problem relatert til praksis. Individuell muntlig presentasjon til medstudenter og lærer.

Arbeidskrav 2:
Studentene skal levere inn den aktuelle anbefaling eller systematiske oversikt de vil ta utgangspunkt i til eksamen og forklare gapet mellom anbefaling/konklusjon i systematisk oversikt og egen praksis. Hver student skal gi tilbakemelding på én medstudents praksisgap.

Arbeidskrav 3:
Scenariobasert gruppearbeid med muntlig fremlegg for medstudenter og lærere.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i fire påfølgende semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeoppgave. Studenten skal velge en konkret problemstilling fra praksis, bruke ulike kvalitetsforbedringsverktøy og implementeringsforskning, og foreslå ulike tiltak for endring. Besvarelsen skal være på maksimalt 4000 ord.

Det gis tilbud om veiledning på eksamensoppgaven. For å få rett til veiledning må utkast til oppgave være levert innen angitt frist.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Gjennomføring av ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått (karakteren F), må studenten omarbeide besvarelsen og levere denne til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler