Hopp til innhald

MBA504A Interkulturell pedagogikk og glokale praksiser

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet ligger i programmets 2. semester og er ett av flere valgfrie emner.

Emnet vil vektlegge internasjonale perspektiver på kvalitet i barnehage. En sentral del av emnet vil være en måneds studieopphold i Kina. Konkrete praksiser vil dermed bli utforsket som utgangspunkt for å belyse sammenhenger mellom globale strømninger og lokale praksiser forankret i lokal historie og kultur.

Emnet er åpent for innreisende studenter med relevante forkunnskaper.

Dette emnet vil møte behovene for kunnskap om og ferdigheter i å identifisere politiske og globale diskurser som har innvirkning på barnehagefeltet/praksis. Videre vil emnet utforske ulike lokale praksiser.
Utforsking av komparative perspektiver, kunnskapsinteresser i komparative studier og komparative metodiske tilnærminger vil være sentrale elementer i emnet
Videre vil etiske dilemma i komparative, internasjonale studier bli vektlagt.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:


Studenten

  • har inngående kunnskap om norsk og kinesisk barnehagepraksis i et internasjonalt komparativt perspektiv
  • har utvidet forståelse for flerkulturelt arbeid i barnehagen


Studenten

  • kan analysere globale diskurser innen barnehagefeltet
  • kan gjennomføre et feltarbeid i barnehage i utlandet
  • kan identifisere etiske problemstillinger i internasjonal, komparativ forskning


Studenten

  • kan samarbeide i et virtuelt klasserom ved å bruke chat, blog, asynkrone diskusjonsfora og e-konferanse
  • kan delta i og utvikle internasjonale faglige nettverk

Krav til forkunnskaper

Studentene må ha bestått de tre obligatoriske emnene i studiets første semester. Såfremt det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra dette kravet.

Undervisnings- og læringsformer

En måneds feltarbeid i Kina med innlagte seminarer utgjør en viktig komponent i emnet.
Emnet vil videre være organisert delvis online med forelesninger, visuelle triggere og kommunikative oppgaver der norske og kinesiske studenter vil samarbeide.

Obligatorisk læringsaktivitet

Læringsmappe.
Retningslinjer for arbeidskravet gis i begynnelsen av kurset.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.

Vurderingsform

Vurderingsmappe.
Mappen består av to av de skriftlige arbeidene fra læringsmappen. Hvert element teller 50%.

Tid for innlevering av vurderingsmappe blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ny/utsatt eksamen kan samme mappe leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.