Hopp til innhald

MBA504A Interkulturell pedagogikk og glokale praksiser

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet ligger i programmets 2. semester og er ett av flere valgfrie emner i dette semesteret. Det er ulikt fra år til år hvilke emner som det kan velges blant. Emnet kan velges våren 2019.

Emnet er åpent for utenlandske studenter med relevante forkunnskaper.

Emnet vil vektlegge internasjonale perspektiver på kvalitet i barnehage. Det gir kunnskap om og ferdigheter i å identifisere politiske og globale diskurser som har innvirkning på barnehagefeltet/praksis.

En sentral del av emnet vil være en måneds feltarbeid i Kina, eventuelt i Norge. Konkrete praksiser vil dermed bli utforsket som utgangspunkt for å belyse sammenhenger mellom globale strømninger og lokale praksiser forankret i lokal historie og kultur.

Utforsking av komparative perspektiver, kunnskapsinteresser i komparative studier og komparative metodiske tilnærminger vil være sentrale elementer i emnet Videre vil etiske dilemma i komparative, internasjonale studier bli vektlagt.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har inngående kunnskap om norsk og kinesisk barnehagepraksis i et internasjonalt komparativt perspektiv
  • har utvidet forståelse for flerkulturelt arbeid i barnehagen

Studenten

  • kan analysere globale diskurser innen barnehagefeltet
  • kan gjennomføre et feltarbeid i barnehage i utlandet, eventuelt i eget land
  • kan identifisere etiske problemstillinger i internasjonal, komparativ forskning

 

Studenten

  • kan kommunisere og samarbeide i et virtuelt klasserom ved å bruke chat, blogg, asynkrone diskusjonsfora og e-konferanse
  • kan delta i og utvikle internasjonale faglige nettverk

Krav til forkunnskaper

Studentene må ha fullført minst to av de tre obligatoriske emnene i studiets første semester.

Såfremt det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra dette kravet.

Undervisnings- og læringsformer

En måneds feltarbeid i barnehage i Kina, eventuelt i Norge med innlagte seminarer utgjør en viktig komponent i emnet.

Emnet vil videre være organisert delvis online med forelesninger, visuelle triggere og kommunikative oppgaver der norske og kinesiske studenter vil samarbeide.

Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.

Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.

Obligatorisk læringsaktivitet

Læringsmappe.

Læringsmappen består av ukentlige arbeidsoppgaver.

Retningslinjer for arbeidskravet gis i begynnelsen av kurset.

Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.

Vurderingsform

Vurderingsmappe.

Mappen består av videreutvikling av to av de skriftlige arbeidene fra læringsmappen. Hvert element teller 50%.

Omfang: Oppgave 1 har 2700-3300 ord. Oppgave 2 har 1800-2200 ord.

Tid for innlevering av vurderingsmappe blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ny/utsatt eksamen kan samme mappe leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler