Hopp til innhald

OMT501 Omsorgsteknologi

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenestene er et nasjonalt satsningsområde, men er et område hvor helsepersonell mangler nødvendig kompetanse. Helsepersonell må kunne vurdere og ta stilling til alternative teknologiske løsninger knyttet opp til den enkelte brukers behov.

Emnet har som mål å tilrettelegge for at studentene skal utvikle kunnskap innen omsorgsteknologi, samt å stimulere til fagkritiske holdninger i sammenheng med utvikling og bruk av teknologiske løsninger i helse- og omsorgstjenesten. Studentene skal tilegne seg teknologiske basiskunnskaper som kan danne grunnlag for senere utvidelser av kunnskaper og ferdigheter.

Emnet skal styrke helsepersonells kompetanse innen anskaffelse, bruk og konsekvenser av omsorgsteknologi.

Innføring i omsorgsteknologi
Omsorgsteknologi for brukergrupper
Konfigurasjon av utstyr
Utvikling av bestillerkompetanse
Standarder
Teknologi i organisasjon
Hjemmets betydning
Etikk
Lovverk
Samfunnsøkonomi

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har avansert kunnskap om aktuell og relevant teknologi som kan benyttes i helse- og omsorgstjenesten
  • kan analysere mulighetene for nyskaping og innovasjon innen helse- og omsorg som følge av innføring av teknologi i tjenesten

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan delta som brukerrepresentant i spesifikasjon og testing av løsninger for tjenestemottaker
  • kan vurdere anvendelse av teknologi i helse- og omsorgstjeneste fra ulike perspektiv
    • nytte og hensiktsmessighet for tjenestemottaker og tjenesteyter
    • problemer og ulemper knyttet til anvendelsen av teknologi
    • samfunnsøkonomi

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan analysere og kritisk vurdere etiske og juridiske problemstillingene knyttet til bruk av teknologi til helse- og omsorgsformål
  • kan bidra til nytekning og innovasjon i helse- og omsorgssektoren

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og gruppearbeid. Praktisk arbeid i omsorgsteknologilaboratoriet. Individuelle og gruppebaserte innleveringer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.

Det er 4 obligatoriske innleveringer på emnet:
1. Innlevering er individuell. 300-500 ord
2. Innlevering skrives i gruppe. 2000-2500 ord
3. Innlevering skrives i par. 450-600 ord
4. innlevering er individuell. 300-500 ord.

Det er obligatorisk deltagelse på minst 4 av 6 samlingsdager

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeeksamen på maks 6000 ord. Skrives i gruppe på 2 til 3 studenter. Oppgaven leveres digitalt.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ved ny eksamen skal hjemmeoppgaven bearbeides.