Hopp til innhald

PPU-1 Praksis 1. år

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studenten skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de supplerende retningslinjene for praksisstudiet

Dette er det første praksisemnet. Emnet er en obligatorisk del av studiet praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, trinn 8-13 ved Høgskulen på Vestlandet.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har kunnskap om og kan planlegge undervisning med utgangspunkt i didaktisk
  • relasjonstenkning
  • har kunnskap om tilpasset opplæring
  • skal foreta observasjoner av f.eks. enkeltelever, lærere og klasser
  • kan forholde seg til og reflektere over tilbakemeldinger fra veileder
  • har kunnskap om elevvurdering
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • har kunnskap om lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet fag- og yrkesopplæring
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning
  • kan operasjonalisere læreplanmål og lage kriterier for vurdering
  • kan gi elevene fremovermeldinger og tilbakemeldinger
  • kan integrere de fem grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • har yrkesetiske kunnskaper og ferdigheter
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan vise god relasjonskompeanse i kontakt med tilsatte, elever og foreldre

Studenten må også oppfylle følgende krav:

  • Retter seg eller vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet
  • Overholde obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister

For å bestå praksisemnet må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle læringsutbyttene

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal første studieår ha 30 dager praksis fordelt på 15 dager om høsten og 15 dager om våren. Mer informasjon om antall dager og timer med observasjon og undervisning finnes i informasjonsheftet.

Mye av praksisen er knyttet til undervisningsaktiviteten; dvs deltakelse med elever / elevgrupper. Denne delen kan inneholde observasjon, utprøving av materiell og metoder, egne undervisningsøkter m.m, og vil måtte tilpasses det enkelte praksissted. I tillegg til dette kommer veiledningstimene og nødvendig møtevirksomhet. Basert på praksisstedets egenart og praksislærers arbeidsplan, er det opp til praksislærer og studenten å komme frem til en avtale om relevant innhold i praksisperioden. Avtale om innhold og nøyaktig tidspunkt bør gjøres i forkant av praksis hvert semester.

Praksis starter med observasjon i høstsemesteret. Praksislærer og studenten planlegger i samarbeid hva som skal observeres og hvilken observasjonsmetode som brukes. På bakgrunn av disse observasjonene og refleksjonene, planlegger studenten medlærerpraksis sammen med praksisveileder.

Deltakelse i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatoriske arbeidskrav. Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksislærer så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møter og eventuelt skole-hjem-samarbeid. I praksis skal studentene i tillegg observere når medstudenter og praksislærer underviser og vil bli trukket inn som medlærere når andre har ansvar for undervisningen, for eksempel ved gruppedeling og elevveiledning.

På vårsemesteret skal studenten ha ansvar for mye av undervisningen. Studenten skal vise at han kan planlegge og gjennomføre undervisning. I løpet av 5 praksisdager bør studenten ha minimum 8 timer undervisningsansvar.

Studentene skal ha veiledning før og etter undervisning individuelt, parvis eller i gruppe. Her tas det utgangspunkt i studentens logg og forberedte spørsmål. Planleggingsdokument må leveres i god tid før veiledningssamtalen slik at praksislærer kan gå gjennom dokumentet i forkant av samtalen.

I denne praksisperioden skal faglærerne ved høgskolen besøke praksisskolene og delta i studentenes undervisning og veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksislærer første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studentene.

Notatet skal inneholde:

  • Egne forventninger til utbytte av praksisperioden
  • Forventninger til medstudenter, praksislærere og praksisskole
  • Refleksjon over egne utviklingsmål i forhold til lærerrollen. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?

Studenten skal lage planleggingsdokument til egen undervisning, gjerne i samarbeid med medstudenter, og etter veiledning fra praksislærer. Dokumentet skal leveres til praksislærer i forkant av undervisningsøkten i så god tid slik at praksislærer kan sette seg inn i det og gi tilbakemelding på det før undervisningsøkten.

Studentene skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Veileder har innsynsrett i loggen i forbindelse med individuell veiledning. Loggboken skal også være grunnlag for et obligatorisk arbeidskrav i PPU1- «Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv»

Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering midtveis og i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer før veiledningssamtaler underveis, og ved slutten av hver praksisperiode.
Innhold:

  • I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
  • Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
  • Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min

Vurderingsform

Praksis, 30 dager.

Karakterskala Bestått/Ikke bestått.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.
Underveisvurdering blir gitt etter første praksisdel (15 dager) i høstsemesteret. Dette er en foreløpig vurdering av studentens oppnåelse av læringsutbyttene, og den skal være skriftlig. Studenten skal ha kopi av underveisvurderingen.
Sluttvurdering med begrunnelse og karakter blir gitt etter at alle praksisdager er gjennomført i vårsemesteret.

For øvrige regler og rutiner se PPU-Y-Retningslinjer for praksisstudiet.