Hopp til innhald

PPU1 Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.mars 2013 med hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler av 1.april 2005 nr. 15, §3-2, annet ledd.

Læringsutbytte

Studenten har kunnskap om:

  • lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter relevant for læreryrket og yrkesutøvelsen
  • skolens mandat og verdigrunnlag samt opplæringsløpet, 8.-13.(K)
  • undervisningsplanlegging / didaktiske modeller og metoder (K)
  • læring og motivasjon i individ og gruppe (K
  • veiledningstradisjoner med vekt på mesterlære
  • klasse/gruppeledelse, gruppepsykologi k
  • klasse- og læringsmiljø
  • lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter relevant for læreryrket og yrkesutøvelsen
  • yrkesopplæringen i historisk og kulturelt perspektiv

Studenten har ferdigheter i:

  • tilpasset opplæring
  • dokumentasjon, observasjon og elevvurdering
  • yrkesfag og yrkesdidaktikk, herunder tilpasset opplæring
  • vurdering og dokumentasjon

Studenten har generell kompetanse i:

  • yrkesetiske problemstillinger/etikk i lærerprofesjonen
  • yrkesetikk
  • HMS

Undervisnings- og læringsformer

Se den generelle delen av studieplanen.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1 er et individuelt studentarbeid knyttet opp til praksis der studenten gjør egne refleksjoner rundt lærerrollen.
  • Arbeidskrav 2 er et studentarbeid knyttet opp til sentrale deler av temaer i studiet. Studentarbeidet er knyttet opp til temaet "Vurdering for læring" og vil ta utgangspunkt i praksisfortellinger gjennomført som en blogg.
  • Det er obligatorisk frammøte på alle samlinger/undervisning og praksis. Ved fravær over 20 %, må studenten søke seksjonsleder ved PPU om å kunne gå opp til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 3 uker. Omfang: 4000 ord (+/- 10%). Kandidaten skal dokumentere kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis, og med utgangspunkt i teori gjøre rede for planlegging og gjennomføring av en undervisningsenhet fra 2. praksisperiode (selvstendig praksis).

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen:
Ny/utsatt eksamen blir arrangert som en 6 timers skriftlig skoleeksamen. Hjelpemiddel: Kunnskapsløftet.