Hopp til innhald

ØAA111 Prosjektledelse

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Kunnskapselementene i faget knytter sammen nivåene individ - prosjekt/gruppe - organisasjon.

Organisering, styring og ledelse som utfordring i prosjekter forankres i mer generelt fagstoff om organisering, endring og læring, prosjektstyringsverktøy og teori om lederstiler og lederroller.

Grupper, team og teamutviklingsprosesser.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten kunne:

  • ha kunnskaper om prosjektarbeidets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • forstå betydningen av organisering, styring og ledelse i prosjektarbeid
  • kan redegjøre for sentrale temaer, teorier, problemstillinger. prosesser, verktøy og metoder innenfor prosjektarbeid
  • kan redegjøre for prosjektarbeidsprosessen fra oppstart til ferdig resultat
  • kan oppdatere sin kunnskap om betydningen av organisering, styring og ledelse i prosjektarbeid
  • ha bred kunnskap rundt betydningen av teamarbeid i prosjekter
  • forstå betydningen av teamarbeid i prosjekter

  • kan utvikle prosjektideer, planlegge og følge opp prosjekter
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innen prosjektarbeid
  • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen prosjektarbeid
  • kan rapportere, analysere og evaluere prosjektarbeid

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt prosjektfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor prosjektarbeid og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser og hvordan prosjektarbeid kan ta del i dette.

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Varierer mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser

Obligatorisk læringsaktivitet

2 obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og ett påfølgende semester.

Vurderingsform

  • Gruppebasert prosjektrapport med individuell justerende muntlig eksamen
  • Karakteren på semesteroppgaven kan justeres opp eller ned med en karakter ved gruppevis justerende muntlig eksamen
  • Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler