Hopp til innhald

CM3-BAC-20 Bacheloremne

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Bacheloroppgaven på utdanningen i Community Music skal være et selvstendig arbeid som viser saklighet, faglighet og evne til kritisk refleksjon. Dette er et arbeid som synliggjør i hvilken grad studenten kjenner sitt fag, og kan formidle det gjennom å behandle innsamlet empiri i en større skriftlig oppgave, der det settes krav til akademisk skriving.

Forøvrig gjelder høgskolens retningslinjer for bacheloroppgave.

 

Viktige tema i emnet er:

  • refleksjon og analyse knyttet til estetisk teori, musikkvitenskap og virksomhet som community musiker
  • gjennomføring av eget empirisk orientert prosjekt
  • forskningsmetoder for kreative fag og for virksomhet som community musiker
  • tid til egen skriving og veiledning

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • grunnleggende kunnskaper om ledelse og gjennomføring av større prosjekt
  • dybdekunnskap om relevante metoder for kreative fag og for virksomhet som community musiker.
  • dybdekunnskap om musikerskap i kontekst
  • kunnskap om ulike fremgangsmåter ved litteratursøk

 

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • reflektere over egen profesjonsutøving og justere denne under veiledning
  • tilpasse og skape musikk for ulike instrumenter
  • presentere ulike perspektiver på feltet community music

 

 

Generell kompetanse:

Studenten:

  • vise faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet i møte med ulike kulturer og praksisfelt
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere kritisk over community music praksis
  • kan reflektere interdisiplinært innen musikkfaget og i møte med praksis
  • kan planlegge, disponere og gjennomføre skriving av en akademisk oppgave med krav til kildekritikk og med krav om drøfting på en selvstendig måte

Krav til forkunnskaper

Bestått alle emne i CM1 og CM2:

CM1-MUS1

CM1-MKS1

CM1-MUS2

CM1-MKS2

CM2-MUS3

CM2-PSS

CM2-MKS3

CM2-MUS4

og i tillegg bestått CM3-SF-20 eller minst 20 studiepoeng fra utvekslingsinstitusjon.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper der det er hensiktsmessig. Det gis en innføring i skriving av oppgaven, inkludert kildesøk og kritisk vurdering av kilder. Mesteparten av tiden brukes til selvstendig skriving under veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver, både skriftlig og muntlig, spesifiseres i semesterplan ved oppstart. Obligatorisk frammøte i praktiske disipliner.  

Vurderingsform

Del 1: Bacheloroppgave, individuell eller i gruppe, omfang 7500-12000 ord, (vekt 51%).

Del 2: Individuell muntlig eksamen (vekt 49%). 

Karakterskala A-F.