Hopp til innhald

M120MU313 Vitenskapsteori, metode og akademisk skriving

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Dette er første emne i andre semester, og gir en innføring i problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, metode og akademisk tekstarbeid.

I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap om relevante vitenskapsteoretiske begreper, problemstillinger og analysemåter, forskningstradisjoner og metoder.

Undervisning i fellesskap med masterstudiene i Barne- og ungdomslitteratur og Dramapedagogikk og anvendt teater (sistnevnte kun annethvert år).

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Har avansert kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske forskningstradisjoner
  • Har inngående kunnskap om ulike metoder innenfor kunstpedagogisk forskning

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskapen kritisk
  • Kan analysere og drøfte akademiske tekster
  • Kan beskrive, anvende og drøfte ulike forskningsmetoder og -tradisjoner

Generell kompetanse

  • Kan kommunisere skriftlig og muntlig om kunstpedagogiske forskning på et analytisk og kritisk nivå
  • Kan drøfte forskningsetiske problemstillinger
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • Kan anvende vitenskapelige begreper og bruke disse i resonnementer på eget fagområde

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer 2-3 dager per uke i emneperioden. Det forutsettes aktiv deltaking i undervisning, selvstendige litteraturstudier, og at studentene bidrar med seminar- og prosjektframlegg. Det forventes at studentene danner kollokviegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Skriftlig arbeid som inneholder analyse og refleksjon over karakteristiske trekk ved en valgt tekst. Kriterier for utforming, innlevering og vurdering blir bekjentgjort på studiestøttesystem.

Det skriftlige arbeidet vurderes med godkjent/ikke-godkjent. Arbeidet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Ved ikke godkjent skriftlig arbeid kan studenten få ett - 1- nytt forsøk innen frist fastsatt av faglærer. Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 5 dager.

Omfang ca 3000 ord.

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.