Hopp til innhald

MBA502 Barnehagepedagogikk, danning og didaktikk

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.

Sentralt i dette emnet er en kritisk utforsking av barnehagelærerens oppdrag. Barnehagelærerens oppdrag analyseres i pedagogiske grunntekster, i politiske styringsdokumenter og i lære- og rammeplaner. Studenten vil møte både klassiske og nyere pedagogiske tekster som tar fatt i vårt samfunns særlige utfordringer for barnehagelæreren.

Kjernebegrepene i barnehagepedagogisk arbeid, så som barns utvikling, lek, læring og danning blir kritisk utforsket med henblikk på hvordan begrepene tar form i praksis og i ulike læreplantekster.

Nasjonale og internasjonale styringsdokumenter som for eksempel læreplaner/rammeplaner for barnehagen blir analysert og kontekstualisert.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har inngående kunnskap om barnehagelærerens profesjonsoppdrag
  • har avansert kunnskap om læreplanteori
  • har inngående kunnskap om vilkår for barns utvikling

Studenten

  • kan analysere faglige tekster og politiske styringsdokumenter
  • kan arbeide systematisk, analytisk og kritisk med kjernebegrepene barns utvikling, lek, læring og danning
  • kan faglig og personlig begrunne pedagogiske og didaktiske valg og praksiser

Studenten

  • kan arbeide analytisk
  • kan artikulere profesjonsoppdraget
  • kan lese og skrive akademiske tekster

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

I tillegg til forelesninger, vil seminar være en dominerende arbeidsform der studentene presenterer og diskuterer analyse av ulike tekster.

Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.

Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.

Obligatorisk læringsaktivitet

Tekstanalyse

Studenten skal presentere muntlig en analyse av et styringsdokument eller en pedagogisk tekst.

Retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.

Vurderingsform

Semesteroppgave.

Denne oppgaven er en videreføring av arbeidskravet og skal være en skriftlig analyse av et styringsdokument eller en pedagogisk tekst. Semesteroppgaven skrives i en mal med bestemte deler som skal inngå.

Omfanget er 2400-3000 ord.

Retningslinjer for tekstkravet gis i begynnelsen av kurset.

Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og i digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ny/utsatt eksamen kan samme oppgave leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler