Hopp til innhald

PPU-2 Praksis 2. år

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studenten skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de supplerende retningslinjene for praksisstudiet.

Dette er det andre praksisemnet. Emnet er en obligatorisk del av studiet praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, trinn 8-13 ved Høgskulen på Vestlandet.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har innsikt i overgangsfasen mellom ungdomstrinn og videregående opplæring (gjelder kun praksis i ungdomsskole)
  • har kunnskap om ungdomstrinnet (gjelder kun praksis i ungdomsskole)
  • har kunnskap om utdanningsvalg og fag i ungdomsskolen (gjelder kun praksis i ungdomsskole)
  • kan observere og reflektere over læringsaktivitet i ungdomsskolen (gjelder kun praksis i ungdomsskole)
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
  • har kunnskap om prosjektarbeid og planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid (gjelder prosjektpraksis)
  • har kunnskap om ulike perspektiver på læring
  • har utvikling og endringskompetanse
  • har yrkesetiske kunnskaper og ferdigheter
  • kan vise god relasjonskompetanse i kontakt med tilsatte, elever og foreldre

Studenten må også oppfylle følgende krav:

  • Retter seg eller vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet
  • Overholde obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister.

For å bestå praksisemnet må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle gjeldende læringsutbyttene

Krav til forkunnskaper

PPU-1

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal andre studieår ha 10 dager praksis i ungdomsskole på høstsemesteret og 20 dager prosjektpraksis i videregående skole på vårsemesteret.

Ungdomsskole

Praksis i ungdomsskole er organisert som gruppepraksis der studentene skal få innsikt i hvordan ungdomsskolen fungerer som organisasjon. I tillegg skal studentene ha et stort fokus på utdanningsvalg og fagvalg i ungdomsskolen.

Studentene tar del ved å observere undervisning og annen aktivitet på skolen. I tillegg er det ønskelig at de kan delta i arbeidslivfag og relevante valgfag. Et annet fokus kan være utdanningsvalget til elevene. Studentene skal kunne sette seg inn i hvilke yrker de som yrkesfaglærere (innen sin yrkesdidaktiske gruppe) er med på å utdanne og hvilke jobbmuligheter de ulike yrkesvalgene gir. Informasjon om innholdet i de ulike yrkene skal studentene kunne videreformidle til elevene.

Prosjektpraksis

Denne praksisen skal normalt gjennomføres sammen med lærer i yrkesdidaktikk hvis ikke annet er avtalt. Omfanget på prosjektpraksisen er 20 arbeidsdager. Praksisopplæringen skal foregå ved veileders skole i løpet av januar-mars måned. Veileder avgjør nøyaktig tidspunkt for praksis etter drøfting med studentene. Dersom veileder finner det mer hensiktsmessig å nytte en annen praksisarena enn sin egen klasse (f.eks. en av studentenes klasser), kan dette gjøres. Praksiskontoret må da informeres.

I løpet av november starter prosjektgruppene planleggingen av praksis og det tverrfaglige utviklingsprosjektet. Valg av tema og problemstilling skal gjøres med bakgrunn i programplanens mål for praksisopplæring, og i målene for den yrkesdidaktiske retning studenten tilhører. Tema for praksisdelen må fra starten avklares med yrkesdidaktiske lærer (praksisveileder) slik at prosjektet blir en naturlig del av gruppens undervisning. I tillegg til undervisning knyttet til prosjektoppgaven skal studentene planlegge og gjennomføre vanlige undervisningsøkter på skolen.

Mye av praksisen er knyttet til undervisningsaktiviteten; dvs deltakelse med elever / elevgrupper. Denne delen kan inneholde observasjon, utprøving av materiell og metoder, egne undervisningsøkter m.m, og vil måtte tilpasses det enkelte praksissted. I tillegg til dette kommer veiledningstimene og nødvendig møtevirksomhet. Basert på praksisstedets egenart og praksislærers arbeidsplan, er det opp til praksislærer og studenten å komme frem til en avtale om relevant innhold i praksisperioden.

Deltakelse i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatoriske arbeidskrav. I praksis skal studentene i tillegg observere når medstudenter og praksislærer underviser og vil bli trukket inn som medlærere når andre har ansvar for undervisningen, for eksempel ved gruppedeling og elevveiledning.

Studentene skal ha veiledning før og etter undervisning, tilsvarende en time (à 60min) per praksisdag, individuelt, parvis eller i gruppe. Her tas det utgangspunkt i studentens logg og forberedte spørsmål. Planleggingsdokument må leveres i god tid før veiledningssamtalen slik at praksislærer kan gå gjennom dokumentet i forkant av samtalen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Refleksjonsnotat

Studentene skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksislærer første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studentene.

Notatet skal inneholde:

  • Egne forventninger til utbytte av praksisperioden
  • Forventninger til medstudenter, praksislærere og praksisskole
  • Refleksjon over egne utviklingsmål i forhold til lærerrollen. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?

Planleggingsdokument

Studenten skal lage planleggingsdokument til egen undervisning, gjerne i samarbeid med medstudenter, og etter veiledning fra praksislærer. Dokumentet skal leveres til praksislærer i forkant av undervisningsøkten i så god tid slik at praksislærer kan sette seg inn i det og gi tilbakemelding på det før undervisningsøkten.

Praksislogg

Studentene skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Loggboken kan også være grunnlag til det tverrfaglig utviklingsprosjekt til gruppen

Selvevaluering

Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer ved slutten av hver praksisperiode. Innhold:

  • I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
  • Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
  • Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min

Vurderingsform

Praksis, 30 dager.

Karakterskala Bestått/Ikke bestått.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet. PPU-2 er organisert som to deleksamener, med en vurdering gitt etter gjennomført praksis høstsemesteret og en vurdering gitt etter praksis vårsemesteret. For å bestå emnet må praksis begge semestrene være vurdert med karakteren bestått.

For øvrige regler og rutiner se PPU-Y-Retningslinjer for praksisstudiet.