Hopp til innhald

BLU-BULL Barns utvikling, lek og læring

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Innholdet i kunnskapsområdet barns utvikling, leik og læring er strukturert etter følgende hovedtema:

  • syn på barn og barndom
  • kritisk refleksjon
  • observasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • barnehagens fysiske rom og materialer
  • pedagogisk ledelse i barnegrupper
  • barnehagen som danningsarena
  • barnehagen som arena for leik, læring og utvikling

Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:

  • pedagogisk ledelse
  • mangfold og likeverd
  • de yngste barna
  • barns medvirkning
  • didaktikk

Fokusområder

Kunnskapsområdet vil ha et særskilt fokus på det fysiske miljøet som et større samarbeidsprosjekt mellom fagene.   

Praksis i kunnskapsområdet

15 dager vår

Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • Kunnskap om anerkjennelse, barns medvirkning og barns væremåte, omsorgs, leke- og læringsbehov.
  • Kunnskap om aktuelle teorier om og med barns utvikling, lek, læring og danning med fokus på syn på barn og barndom.
  • Kunnskap om didaktikk.
  • Kunnskap om samisk barneoppdragelse.
  • Kunnskap om digitale verktøy og hvordan en kan benytte digitale verktøy kreativt og kritisk for å fremme barns utvikling, leik, læring og danning.
  • Kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og lekens betydning for barns læring, vennskap, danning, relasjonell omsorg barn imellom og mellom barn og voksne.
  • Kunnskap om voksenrollen i leken.
  • Kunnskap om pedagogisk ledelse om og med barn og barnegruppen.
  • Kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for didaktisk tilrettelegging for og med barns leke- og læringsprosesser og leke- og læringsmiljø i barnehagen.
  • Kunnskap om kva som ligger i begrepene kvantitativ og kvalitativ metode.
  • Kunnskap om akademisk skriving og litteratursøk.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne ha en anerkjennende væremåte i møte med barn, og gå inn i omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppe.
  • Kunne knytte teori og egen refleksjon til observasjon om og med barns utvikling, lek, læring og danning med fokus på syn på barn og barndom.
  • Kunne planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse om og med det enkelte barn og barnegruppa.
  • Kunne observere og utøve observasjonsoppgaver i barnehagen med fokus på leken som fenomen i barndommen, og lekens betydning for barns læring, vennskap, danning, relasjonell omsorg barn imellom og mellom barn og voksne.  
  • Kunne reflektere over voksenrolla i leken.
  • Kunne utøve pedagogisk dokumentasjon og vite hva pedagogisk dokumentasjon er. 
  • Kunne presentere og praktisere akademisk skriving.
  • Kunne søke kunnskap gjennom å oppsummere kapitel i lærebok, innhente teori som ikke er pensum.

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne utøve profesjonelt skjønn og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning.
  • Kunne utøve en anerkjennende væremåte i møte med barn sine særegne behov og læringsmuligheter uansett alder og bakgrunn.
  • Kunne vise etisk og profesjonell innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av barns rett til medvirkning.
  • Kunne profesjonelt analysere og reflektere kritisk over etiske utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning.
  • Kunne formidle og videreutvikle egen pedagogisk kompetanse i arbeid med barn.

Krav til forkunnskaper

- Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, gruppearbeid, ekskursjoner, framføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80% deltakelse i undervisning (praktisk og teoretisk)
  • 100% deltakelse på ekskursjoner
  • Obligatoriske oppgaver
  • Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)

Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplan

Vurderingsform

Muntlig eksamen - 30 minutter 60/100 - A-F*

Skriftlig eksamen - 4 timer 40/100 - A-F*

Barnehagepraksis 15 dagar 0/100 - Bestått/ikke bestått

*F er ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

ingen

Mer om hjelpemidler