BLU-BULL Barns utvikling, lek og læring
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Innholdet i kunnskapsområdet barns utvikling, leik og læring er strukturert etter følgende hovedtema:
- syn på barn og barndom
- kritisk refleksjon
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- barnehagens fysiske rom og materialer
- pedagogisk ledelse i barnegrupper
- barnehagen som danningsarena
- barnehagen som arena for leik, læring og utvikling
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:
- pedagogisk ledelse
- mangfold og likeverd
- de yngste barna
- barns medvirkning
- didaktikk
Fokusområder
Kunnskapsområdet vil ha et særskilt fokus på det fysiske miljøet som et større samarbeidsprosjekt mellom fagene.
Praksis i kunnskapsområdet
15 dager vår
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha:
- Kunnskap om anerkjennelse, barns medvirkning og barns væremåte, omsorgs, leke- og læringsbehov.
- Kunnskap om aktuelle teorier om og med barns utvikling, lek, læring og danning med fokus på syn på barn og barndom.
- Kunnskap om didaktikk.
- Kunnskap om samisk barneoppdragelse.
- Kunnskap om digitale verktøy og hvordan en kan benytte digitale verktøy kreativt og kritisk for å fremme barns utvikling, leik, læring og danning.
- Kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og lekens betydning for barns læring, vennskap, danning, relasjonell omsorg barn imellom og mellom barn og voksne.
- Kunnskap om voksenrollen i leken.
- Kunnskap om pedagogisk ledelse om og med barn og barnegruppen.
- Kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for didaktisk tilrettelegging for og med barns leke- og læringsprosesser og leke- og læringsmiljø i barnehagen.
- Kunnskap om kva som ligger i begrepene kvantitativ og kvalitativ metode.
- Kunnskap om akademisk skriving og litteratursøk.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne ha en anerkjennende væremåte i møte med barn, og gå inn i omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppe.
- Kunne knytte teori og egen refleksjon til observasjon om og med barns utvikling, lek, læring og danning med fokus på syn på barn og barndom.
- Kunne planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse om og med det enkelte barn og barnegruppa.
- Kunne observere og utøve observasjonsoppgaver i barnehagen med fokus på leken som fenomen i barndommen, og lekens betydning for barns læring, vennskap, danning, relasjonell omsorg barn imellom og mellom barn og voksne.
- Kunne reflektere over voksenrolla i leken.
- Kunne utøve pedagogisk dokumentasjon og vite hva pedagogisk dokumentasjon er.
- Kunne presentere og praktisere akademisk skriving.
- Kunne søke kunnskap gjennom å oppsummere kapitel i lærebok, innhente teori som ikke er pensum.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne utøve profesjonelt skjønn og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning.
- Kunne utøve en anerkjennende væremåte i møte med barn sine særegne behov og læringsmuligheter uansett alder og bakgrunn.
- Kunne vise etisk og profesjonell innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av barns rett til medvirkning.
- Kunne profesjonelt analysere og reflektere kritisk over etiske utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning.
- Kunne formidle og videreutvikle egen pedagogisk kompetanse i arbeid med barn.
Krav til forkunnskaper
- Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, gruppearbeid, ekskursjoner, framføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80% deltakelse i undervisning (praktisk og teoretisk)
- 100% deltakelse på ekskursjoner
- Obligatoriske oppgaver
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplan
Vurderingsform
Muntlig eksamen - 30 minutter 60/100 - A-F*
Skriftlig eksamen - 4 timer 40/100 - A-F*
Barnehagepraksis 15 dagar 0/100 - Bestått/ikke bestått
*F er ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
ingen
Mer om hjelpemidler