Hopp til innhald

BLU-STM Språk, tekst og matematikk

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Kunnskapsområdet tematiserer barns språklige, begrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling. Innholdet i kunnskapsområdet dreier seg om barns språk og språkutvikling, barnelitteratur og mediekultur og barns matematiske meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til sammenhengen barnehage/skole.

Kunnskapsområdet kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om språk- og matematikkutvikling samt kartlegging og vurdering. Språklige og matematiske praksiser er til stede i barns leik og utforsking. Kunnskapsområdet legger vekt på at barnehagelæreren forholder seg aktivt til lærings- og danningspotensialet i disse praksisene.

Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.

Fokusområde

Kunnskapsområdet vil ha et særskilt samarbeid om studentenes arbeid med praksisoppdrag knytta til språk, tekst og matematikk, der faglige tema og problemstillinger fra undervisningen i kunnskapsområdet blir fulgt opp gjennom didaktiske oppdrag i praksis.

Innholdet er organisert i tre overordna tema: (1) Barns leik og læring, (2) Språk og matematikk i barnehagens hverdag og (3) Sammenhengen barnehage - skole.

 Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:

  • pedagogisk ledelse
  • mangfold og likeverd
  • de yngste barna
  • barns medvirkning
  • didaktikk

 

Praksis i kunnskapsområdet

14 dager vår

Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.

 

Praktisk informasjon

Kostnad til forflyttet undervisning (ekskursjoner) må kandidaten dekke selv. Nærmere presisert i semesterplan.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal kandidaten ha:

  • kunnskap om barns problemløsningskompetanse og begrepsutvikling i matematikk og barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling - også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
  • kunnskap om sjangrer i den muntlige barnekulturen, den muntlige fortellertradisjonen, moderne mediekulturer og dikt og sanger for barn.
  • kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
  • kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforskning og tenking
  • kunnskap om leikens betydning for språk- og matematikklæring
  • kunnskap om hvordan barn kan avslutte barnehagen på en god måte
  • kunnskap om hvordan samarbeide om en best mulig overgang fra barnehage til skole
  • kjennskap til samisk fortellertradisjon
  • kunnskap om å bruke observasjon / barnesamtale / intervju som metode
  • kunnskap om akademisk skriving og litteratursøk

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal kandidaten:

  • kunne observere, kartlegge, vurdere, legge til rette for og følge opp barns språk- og matematikkutvikling
  • kunne være en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling, læring og danning i arbeid med barnehagens innhold
  • kunne arbeide didaktisk med barns språklige, tekstlige og matematiske utvikling og læring
  • kunne lede og organisere barn og barnegrupper i et inkluderende og stimulerende miljø for matematisk - og språklig lek, utforsking og læring
  • kunne være bevisst sin egen rolle som samtalepartner, veileder, forteller og formidler når barna møter muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske spørsmål, symboler og sammenhenger
  • kunne bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet
  • kunne presentere og praktisere akademisk skriving
  • kunne søke kunnskap ved å oppsummere kapittel i lærebok / artikkel, innhente teori som ikke er pensum
  • kunne knytte teori til egen refleksjon
  • kunne samle, analysere og drøfte observasjoner / barnesamtale / intervju
  • kunne analysere og vurdere ulike kartleggingsverktøy

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal kandidaten:

  • kunne observere, dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk
  • kunne kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • kunne forholde seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
  • kunne mestre norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kunne bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng. 

Krav til forkunnskaper

Praksis fra 1. semester må være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesinger, klasseromssamtale, ekskursjoner, veiledning individuelt eller i gruppe, presentasjoner og muntlig framføring, tekstskaping, arbeid med flerfaglige praksisoppgaver og prosjekter og enfaglige oppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80% frammøte i undervisning
  • Obligatoriske oppgaver
  • Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)

 

Alle studiekrav og målform på skriftlig arbeid blir nærmere presisert i semesterplan.

Vurderingsform

Praksis (15 dager) blir vurdert til bestått /ikke bestått

Skriftlig eksamen - Målform: Valgfri