Hopp til innhald

CM1-MUS1 Musikerskap 1

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

I dette innledende emnet skal det skapes et grunnlag for å kunne lede lavterskelmusikkaktiviteter med ulike grupper. Det vekt på å synge, på å akkompagnere andre som synger, på å kunne spille bandinstrumenter og på gruppepsykologi, musikkteori og gehørtrening rettet mot dette.

Utviklingen av eget musikarskap begynner med solotimer på hovedinstrument.

Kunnskap om øvingslære og øvingsmetodikk knyttet til egenøving er med på å øke bevisstheten om øvingsprosesser og utbyttet av instrumentundervisningen.

 

Emnet omfatter følgende hovedtema:

  • sang og sangmetodikk
  • akkompagnement av sang
  • bandrotasjon
  • gruppepsykologi
  • musikkteori
  • gehørtrening med vekt på å synge
  • fordypningsinstrument
  • øvingslære og -metodikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om:

  • hvordan man kan øve inn musikk ut fra klingende og noterte utgangspunkt
  • hvordan akkompagnement kan endres for å passe til en bestemt målgruppe
  • ulike bandinstrumenters roller og vanlige spillemønstre i pop/rockstil
  • musikkteori
  • gruppepsykologi og kommunikasjon
  • øving og øvingsteknikker

 

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • synge ut fra klingende og noterte utgangspunkt
  • akkompagnere andre som synger på en støttende måte
  • kan spille alle bandinstrumenter på måte som er relevant for sammenhengen
  • utvikle sitt musikalske gehør og relatere dette til praktisk arbeid med sang, akkompagnement, bandrotasjon, hovedinstrument og performativt samspill
  • utøve og lede norsk folkedans og folkesang
  • samarbeide tilpasse seg musikalske situasjoner musikkfaglig og sosialt
  • øve selvstendig og effektivt
  • produsere og bidra med ideer i kreative gruppeprosesser
  • arbeide med teknikk og kunstnerisk uttrykk på hovedinstrumentet

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • kople praktiske og teoretiske perspektiver i en musikkaktivitet og gjennom dette forbedre den musikalske kvaliteten i aktiviteten
  • kommunisere med medstudenter og lærere om musikkfaglige problemstillinger
  • bidra aktivt til å skape et godt klima for musikkaktiviteter i grupper
  • bidra aktivt med egne analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye instrumenter og fagområder

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det kreves at studentene kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats utenom timene.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - praktiske, skriftlige og muntlige, spesifiseres i semesterplan ved oppstart.
  • 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning

Vurderingsform

Praktisk metodisk eksamen

Bestått/Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler