Hopp til innhald

EVL-MA315 Matematikk 2A (5-10)

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Overordnet målsettingen for studiet er å utvide matematikklærerens faglige og didaktiske repertoar for utøving av god matematikkundervisning gjennom utforskende og utøvende studier av egen praksis og relevant forskning. Gjennom studiet skal studentene utvikle kunnskap, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i læringsutbytte. Her vektlegges begrepet undervisningskunnskap som innebærer matematikkfaglig og matematikdidaktisk kunnskap studenten trenger for å utvikle sentrale lærerpraksiser som ¿ Å undervise mot ambisiøse læringsmål med fokus på fagets kjerneelementer ¿ Å gjøre matematikk tilgjengelig gjennom forklaringer, representasjoner, modeller og eksempler ¿ Å vurdere, velge ut og bruke oppgaver, digitale verktøy og andre ressurser som fremmer alle elevers matematiske kompetanse, kreativitet og positive holdning til matematikk ¿ Å legge til rette for meningsfulle matematiske samtaler og diskusjoner med og mellom elever ¿ Å analysere, sammenbinde og generalisere relevante matematiske strukturer, mønstre, relasjoner, resonnementer og argumenter. De matematikkfaglige temaene i Matematikk 2A er modellering, problemløsning og funksjoner. Dette innebærer arbeid med ulike perspektiver på modellering og problemløsning og sentrale modellerings- og problemløsningsprosesser hvor det å utvikle mening er sentralt. Matematiske aktiviteter som å stille spørsmål, representere, systematisere, argumentere, modellere, generalisere, og vurdere blir vektlagt. I emnet arbeides det med funksjonsbegrepet, ulike representasjoner og overganger mellom disse. Videre behandles ulike typer funksjoner og deres egenskaper og anvendelser. Sentrale begreper innenfor matematisk analyse bli behandlet grundig. De matematikkdidaktiske temaene i Matematikk 2A er undersøkende læring og -undervisning i matematikk og kvalitative forsknings metoder i matematikkdidaktikk. Disse temaene knyttes matematikkdidaktisk forskning og de matematikkfaglige temaene i kurset. Refleksjon over egen utvikling og undervisning sett i lys av forskning blir vektlagt.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har undervisningskunnskap i funksjoner som elevene arbeider med på trinn 5-10
  • har undervisningskunnskap i modellering og problemløsning og hvordan elever på trinn 5-10 kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om matematisk analyse og hvordan denne kunnskapen kan relateres til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10  
  • har kunnskap om kvalitative metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning
  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forsking knyttet til undersøkende læring og undervisning i matematikk

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring både for lavt- og høyt-presterende elever
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis, spesielt former som fremmer undersøkende virksomhet i matematikk
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking og argumentasjon
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever med matematikkvansker

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FOU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Krav til forkunnskaper

Matematikk 1, 5-10 eller tilsvarende

Undervisnings- og læringsformer

Studenten har selv ansvar for å erverve seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanser som uttrykkes i læringsutbyttene. Lærerne vil være pådrivere og tilretteleggere for dette arbeidet gjennom undervisning, veiledning, teori- og praksisstudier, oppgaver og andre aktiviteter. Vi vil vektlegge arbeidsformer som fremmer undring, utforskning, refleksjon og problemløsning med og uten digitale verktøy. Arbeidskrav og kommunikasjon støttes av digitale ressurser. Vi vil blant annet tilby nettundervisning i tillegg til samlinger. Video er et sentralt læringsverktøy, både i modellering av undervisning og analyse av egen og andres praksis. På samlingene vil vi blant annet studere, planlegge, utøve og reflektere omkring sentrale lærerpraksiser gjennom systematisk arbeid med noen undervisningsaktiviteter. Det forventes en stor grad av studentaktivitet gjennom hele studiet. Det er arbeidskrav som knyttes til utforskende og utøvende studier av egen praksis. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1, Utprøving av ny matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap i modellering og pedagogisk bruk av IKT på egen skole. Utprøving skal videofilmes. Arbeidskravet inneholder en muntlig presentasjon og kunnskapsdeling i eget kollegium.
  • Arbeidskrav 2, Et skriftlig individuelt arbeid for å utvikle undervisningskunnskap i problemløsning og funksjoner
  • Arbeidskrav 3, Formidle spesialkunnskap i matematisk analys
  • 80% obligatorisk oppmøte

Vurderingsform

  • Vurderingsmappe, vekt 40 %.
  • Skriftlig skoleeksamen (60%)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle kilder for mappevurdering

Skolekalkulator til skriftlig skoleeksamen

Mer om hjelpemidler