LU2-MU2A Musikk 2a - 5-10
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet har disse hovedkomponentene: videre opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, komponering og arrangering, musikkhistoriske emner, fagdidaktikk og innføring i ulike sider ved musikk, kultur og samfunn. Undervisningen vil være både praktisk og teoretisk. I løpet av emnet vil det bli en ekskursjon til Ole Bull Akademiet på Voss. Undervisningen i emnet fokuserer på hvordan studentene kan bidra til læring, personlig vekst og danning i musikkfaget for elever på 5.-10. trinn.
Følgende tema vil bli vektlagt:
- Arrangering og komponering
- Musisering og skapende arbeid i 5.-10.trinn
- Norsk folkemusikk, sang og dans
- Utvalgte musikkhistoriske emner
- Didaktikk, lyttemetodikk og komponeringsmetodikk
- Notasjon, skriveprosesser, litteratur, og studieteknikk
- Refleksjon rundt problemstillinger knyttet til musikkundervisning i grunnskolens trinn 5-10.
Praktisk informasjon om emnet:
Studentene må beregne utgifter knyttet til ekskursjon.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
- har kunnskap om norsk folkemusikk og -dansetradisjon
- har kunnskap om utvalgte musikkhistoriske emner
- har erfaringsbasert kunnskap om musikalske prosjekt/ musikalsk samhandling for trinnene 5-10
- har kunnskap om begynneropplæring og progresjon med vekt på hovedområdene komponering og lytting
- har erfaringsbasert kunnskap om ulike arbeidsmåtar innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering rettet mot trinn 5-10
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- planlegge, lede, gjennomføre og vurdere ulike læringsløp i musikk med vekt på komponering og lytting på trinnene 5-10
- danse, spille og synge eksempler fra norsk folkemusikk
- reflektere over og drøfte musikken sin rolle i et mangfoldig samfunn
- skape egen musikk, notere egne arrangement og tilrettelegge musikk for bruk i trinnene 5-10
- bruke hovedinstrumentet sitt i forbindelse med musikkaktiviteter
- lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser for medstudenter og i trinnene 5-10
- legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for trinnene 5-10 med ulik forutsetning og bakgrunn
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- vurdere analytisk og kritisk hvilken rolle musikk har som samfunnsfenomen
- initiere, motivere og organisere musikkaktiviteter i trinnene 5-10
- planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
- reflektere rundt etiske, musikalske og didaktiske problemstillinger knyttet til musikkundervisning og musikalsk læring på trinnene 5-10
Anbefalte forkunnskaper
Tilrådde forkunnskaper: Musikk 1
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesinger, praktiske prosjekt- og gruppearbeid, litteratur- og diskusjonsseminar, bruk av nettbaserte ressurser, veiledning, musisering og selvstendig litteraturstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- obligatorisk oppmøte (80%),
- aktiv deltagelse og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver, spesifisert i semesterplan.
- aktiv deltagelse på ekskursjon til Ole Bull Akademiet.
Vurderingsform
Mappeeksamen med gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler