Hopp til innhald

BER206 Aktivitetsgruppe

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Ergoterapeuter anvender forskjellige typer grupper i sin yrkeshverdag, herunder aktivitetsgrupper. Aktivitetsgrupper kan brukes innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet. Ergoterapeuter kan bruke aktivitetsgrupper til å fremme brukernes innsikt i egen livssituasjon, personlig utvikling, utvikling av interaksjons- og kommunikasjonsferdigheter, sosialtrening og takling av stress. I emnet skal studenten planlegge og gjennomføre en praktisk oppgave der medstudenter deltar i rollespill. I forkant leveres en skriftlig oppgave der planlagt aktivitetsgruppe blir presentert, analysert og begrunnet.

Gjennomføringen diskuteres i gruppen med veileder umiddelbart etterpå. På grunnlag av samlet arbeid skriver studenten et refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet blir grunnlaget for eksamensvurdering. Aktivitetsgruppeoppgaver legges ut på Canvas.

Studenten...

  • har ansvar for å planlegge og gjennomføre aktivitetsgruppe ut fra tildelt oppgave.
  • skriver en prosjektplan der aktiviteten presenteres. Valg av aktivitet til tildelt gruppe, må begrunnes med relevant teori og vise aktivitetsanalyse og planlegging av aktivitetsgruppen.
  • deltar på omgang i tildelte roller: leder, pasient, observatør, ansvarlig for film-opptak
  • skriver et refleksjonsnotat. Se punkt om vurderingsform

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte aktivitetsgruppe som tiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø i aktivitetsgruppe
  • kan gjøre rede for hvorfor ergoterapeuten anvender aktivitet som metode i aktivitetsgrupper
  • kan anvende arbeidsmodeller i forhold til grupper
  • kan drøfte brukermedvirkning i aktivitetsgruppen
  • kan drøfte gruppeleders rolle i aktivitetsgruppen
  • kan gjøre rede for intervensjon ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan beherske aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser knyttet til aktivitetsgruppen
  • kan planlegge og gjennomføre aktivitetsgruppe ut fra brukernes behov
  • kan beherske bruk av aktivitet som metode i en gruppe
  • kan reflektere over egne ferdigheter i rollen som leder av en aktivitetsgruppe
  • kan formidle skriftlig og muntlig ergoterapi til brukere og aktuelle samarbeidspartnere 
  • kan utøve etisk forsvarlig praksis og møte mennesker med empati og respekt
  • kan utføre trinnene i kunnskapsbasert praksis

 
Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere over egen faglig yrkesutøvelse samt evne til å justere denne under veiledning
  • kan utvikle sine egenskaper som gruppeleder
  • kan reflektere over personers behov og medvirkning i en gruppeaktivitet
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
  • kan formidle skriftlig og muntlig resultater fra forskningsbasert kunnskap for å bidra til utvikling av god fagutøvelse

Krav til forkunnskaper

Studiets første år må være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Det anvendes studentaktive læringsformer, som simuleringstrening, oppgaveskriving og selvstudier, samt forelesninger. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk tilstedeværelse
Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning. Obligatorisk undervisning omfatter gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon. Noen forelesninger kan være obligatoriske, dersom de omhandler kunnskap som er vanskelig for studentene å tilegne seg på egenhånd.

Obligatorisk skriftlig oppgave
Studentene skal i oppgaven ved bruk av teori og forskning beskrive og begrunne valgt aktivitet, i tillegg til å beskrive planlegging og gjennomføring av aktivitetsgruppen som studentene skal lede. Aktivitetsanalyse skal benyttes. Oppgavens omfang er på 2000-4000 ord. To studenter skriver oppgave sammen. Den skriftlige oppgaven må være godkjent før praktisk gjennomføring. Innleveringsfrist oppgis på timeplanen.

Praktisk gjennomføring av aktivitetsgruppe
Studentene skal følge alle oppsatte gjennomføringer i sin gruppe når gruppens medlemmer består av medstudenter. Studenten skal utføre tildelte roller som inngår i aktivitetsgruppen: gruppeleder, rollespille bruker/pasient, være observatør, ansvarlig for filmopptak, samt delta i felles diskusjon etter hver gjennomføring av aktivitetsgruppene. Dette gjentas slik at alle studenter i gruppen har utført rollen som gruppeleder. For de som gjennomfører gruppen med reelle brukere, må de være tilstede og observere gruppen 1-2 ganger i forkant. Gjennomføring av planlagt aktivitet og påfølgende refleksjon/diskusjon varer vanligvis i ca. 2 timer. Gjennomføringstidspunkt i henhold til timeplanen.

Vurderingsform

Eksamen
Oppgave i form av refleksjonsnotat. Et skriftlig refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10% skrives på bakgrunn av skriftlig oppgave, praktisk gjennomføring og videoopptak. Innleveringsfrist: 2 dager etter gjennomført aktivitetsgruppe/refleksjonssamtale.

Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått, leveres en bearbeidet versjon av refleksjonsnotatet til ny/utsatt vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler