Hopp til innhald

BERP2 Praksis 2. studieår, fokus på tilrettelegging av tiltak

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet innebærer at studenten er i veiledet praksis på en arena hvor ergoterapeuter jobber. I praksis skal studentene lære seg mer om ergoterapi i en praktisk setting, hvor de får mulighet til å prøve ut ulike ferdigheter. Hovedfokus vil være på å utføre ergoterapifaglig yrkesutøvelse under veiledning, hvor tilrettelegging av tiltak vil ha stort fokus.

Undersøkelser, funksjonsvurdering, arbeidsprosess i ergoterapi, problemformulering, tiltaksmål og plan, gjennomføring av tiltak under veiledning, tverrprofesjonell samarbeid, refleksjon av faglig yrkesutøvelse, rapportering/dokumentasjon, ICF, individuell plan, KBP og klinisk resonnering.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte ergoterapeutiske tiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • har aktuell kunnskap fra humanbiologi, medisin, psykologi, pedagogikk, humanistisk vitenskap, samfunnsvitenskap og teknologi i utøvelsen av ergoterapi ved praksisstedet
  • kan utlede hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom menneske, aktivitet og miljø
  • kan drøfte betydningen av aktivitetsanalyse i ergoterapeutens arbeid
  • kan gjøre rede for ergoterapeutens profesjonsutøvelse ved praksisstedet
  • kan anvende gjeldende lokale, nasjonale og internasjonale rammebetingelser, lover og regler

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan utføre ergoterapeutiske arbeidsmodeller, redskaper og intervensjoner i nært samarbeid og under veiledning av ergoterapeut
  • kan gjennomføre ulike aktivitetsanalyse og funksjonsvurdering for å tilrettelegge for meningsfull aktivitet og fremme helse på person-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • kan bruke ergoterapeutiske begrep for å oppsummere utførte observasjoner av aktivitet
  • kan formidle og dokumentere ergoterapi til brukere og samarbeidspartnere
  • kan beherske aktuelle kartleggings- og datainnsamlingsverktøy, inkludert ICF
  • kan utføre trinnene i kunnskapsbasert praksis under veiledning
  • kan initiere tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan resonnere terapeutisk og handle praktisk ved å ta i bruk sine kunnskaper knyttet til tjenestemottakers behov under veiledning.
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere seg etter veiledning
  • viser seg skikket i utøvelsen av ergoterapi ved å møte mennesker med empati og respekt, opptre selvreflektert, utøve profesjonell atferd og etisk forsvarlig praksis
  • Identifisere aktuelle læringssituasjoner og gjennomføre disse under veiledning

Generell kompetanse:
Studenten...

  • avklarer egne læringsmål i samarbeid med veileder og kontaktlærer
  • kan ta ansvar for egen faglig yrkesutøvelse, samt evner til å justere denne under veiledning
  • er bevisst betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid
  • er bevisst betydningen av klientsentrert praksis

Krav til forkunnskaper

BERP1 og BER203 må være bestått

Undervisnings- og læringsformer

Studenten følger lover, instrukser, interne regler og arbeidstid som gjelder for den arbeidsplassen som de har praksis ved. De har taushetsplikt på linje med annet personell ved arbeidsstedet. Ved studiets begynnelse undertegner hver student taushetsløfte for hele studietiden, inklusive praksis. Høgskolen ønsker at studenten skal ha adgang til å delta i institusjonens/avdelingens møter og eventuelle internundervisning som kan være av betydning for utbytte av praksis. Men det er opptil praksisplassen å bestemme denne adgangen.

Studenten skal ha tid til selvstudium tilsvarende en arbeidsdag pr uke. Avsatt tid til selvstudium skal tilpasses arbeidsrutiner på det enkelte praksissted og er noe student og veileder blir enige om. Det kan ikke spares opp studietid og slik forkorte praksis. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke; 30 timer ved praksisplassen og 10 timer til selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Læringsmål og plan for praksisperioden skal leveres til høgskolen for godkjenning. Innleveringsfrist etter avtale med kontaktlærer.
  • Oppgave til praksisbesøket. Narrativ, med fokus på ergoterapi og klinisk resonnering. 700 ord +/- 10%
  • Journalnotat 300-700 ord. Innleveringsfrist 1 uke før praksisslutt. 

Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen. Nærmere beskrivelse av oppgaver knyttet til praksis finnes i praksisheftet eller på læringsplattformen canvas.

Vurderingsform

Praksis vurdering
Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Høgskolen er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.

Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått praksis, må praksisperioden gjennomføres på ny ved neste ordinære praksisperiode.