Hopp til innhald

JOR507 Kliniske studier del 3 - Jordmorfag ved normale og avvikende forhold

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Dette emnet er tredje del av jordmorutdanningens kliniske studieperioder, og studenten skal videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra emnene, JOR502, JOR503, JOR505 MAMET500 og JOR506. Emnet finner sted 8 uker i 3.semester. Studenten skal oppøve sine kliniske ferdigheter og vurderingsevner, knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområde i møte med normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen og gynekologisk avdeling samt helsestasjon for ungdom. Avanserte kunnskaper om de normale prosesser rundt svangerskap, fødsel og barseltid danner grunnlag for å forstå avvik. Kvinners opplevelse av fødselen diskuteres og vektlegges i dette emnet. Dilemmaene som kan oppstå ved forsvarlig bruk av teknologi, samtidig som den jordmorfaglige omsorgen skal ivaretas diskuteres. Teori omkring kompliserte forhold i svangerskap, fødsel, barsel og nyfødte er sentralt i dette emnet.

Studentens relasjonskompetanse i forhold til brukerne og andre faggrupper står sentralt. Studenten skal tilegne seg kompetanse til å ivareta, støtte, styrke og fremme det friske hos kvinner med kjent risiko.

I dette emnet videreutvikles studentens evne til kritisk vurdering og refleksjon rundt sentrale jordmorfaglige tema. Studentenes kompetanse i kunnskapsbasert praksis videreutvikles, og refleksjon knyttet til kunnskapsgrunnlaget for praksis analyseres.

Innholdet i studiene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil således tilby varierte arenaer for kliniske studier når det gjelder kompleksitet. De kliniske studier i andre semester er hovedsakelig knyttet til føde- og barselavdelinger på en kvinneklinikk.

- Akademisk skriving

- Klinikkundervisning

- Loggføring av kliniske studier

- Selvstudium

- Ferdighetstrening

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale biologiske prosesser

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan arbeide kunnskapsbasert i svangerskap, fødsels - og barselomsorgen.
  • kan demonstrere teoretisk og praktisk kunnskap i svangerskapet, under fødselen, og i barseltiden ved avvikende tilstander hos kvinnen og barn/foster i samråd med veileder.
  • kan under veiledning oppdage og iverksette relevante tiltak ved unormale forhold i svangerskap, fødsel og barseltiden.
  • kan vurdere kvinnens rier og vurdere tiltak for å fremme progresjon i fødsel, samt iverksette disse tiltakene i samarbeid med veileder.
  • kan dokumenterer egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer og krav for tjenesten.
  • kan vurdere fosterets leie, innstillig og symfyse-fundus mål i samarbeid med veileder.
  • kan vurdere ulike metoder for fosterovervåkning i den normale og avvikende fødsel i samarbeid med veileder.
  • kan observere og iverksette tiltak overfor kvinnen for å fremme de fysiologiske barselprosessene i samarbeid med veileder.
  • kan observere og iverksette tiltak overfor det nyfødte barnet for å fremme de fysiologiske barselprosessene i samarbeid med veileder.
  • kan under veiledning gi rådgivning, undervisning og veiledning innen reproduktiv helse, seksualitet og familieplanlegging.

Generell kompetanse:
Studenten...

  • har handlingskompetanse i forhold til de retningslinjer som organiserer og regulerer jordmors arbeid i svangerskaps-, fødsels-, og barselomsorgen ved ulike fødenivå.
  • kan under veiledning arbeide tverrprofesjonelt ved å samarbeide med andre faggrupper.
  • kan anvende kunnskaper om veiledning og kommunikasjon i utøvelse innenfor jordmors fag- og ansvarsområde i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen.

Krav til forkunnskaper

Bestått JOR502, JOR503, MAMET500, JOR505 og JOR506.

Undervisnings- og læringsformer

Individuelle, skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon, og fokusområde for videre læring. Studenten veiledes av ansatte ved praksisplassene og fra høgskolen. Studenten har rett på fortløpende veiledning i praksisperioden. Det stilles krav til aktivt samarbeid, analyse og problemløsning fra studentenes side.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan få praksisperioden vurdert til bestått:

  • Skriftlig arbeidsoppgave i form av fagnotat på inntil 3000 ord, der formålet er at studenten formulerer et faglig spørsmål som er knyttet til eget mastergradsprosjekt. Studenten utfordres til refleksjoner omkring temaet og oppøver ferdigheter knyttet til datasamling, og hvordan samle valide og reliable data. Studentene skal bruke kunnskaper fra MAMET500, og gjennom en akademisk tekst, demonstrere hvordan data skal samles og kvalitetssikres. Studenten vil bli gitt tre veiledninger per fagnotat. Dersom fagnotatet vurderes til ikke bestått, må studenten omarbeide fagnotatet og levere dette på nytt.
  • Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner
  • Deltakelse på klinikkundervisning
  • Dokumenterte kliniske studier ved Helsestasjon for Ungdom, om ikke dette allerede er gjennomført.
  • Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner ved gynekologisk praksis, om ikke dette allerede er gjennomført.

Obligatoriske arbeidskrav er gyldig 2 semester etter godkjenning. 

Vurderingsform

De kliniske studiene vurderes til bestått/ikke bestått. 

Studentene har krav på vurdering underveis i de kliniske studier og skal halvveis, eller senest 3 uker før avsluttet klinisk periode, få skriftlig melding dersom det oppstår tvil om godkjenning. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de kliniske studiene.

Vurdering av egen læringsprogresjon i praksis, skjema leveres praksislærer/kontaktlærer senest dagen før vurdering.

Gjennomføring av ny praksisperiode Vurderes praksis til ikke bestått må ny praksisperiode gjennomføres i sin helhet ved neste ordinære praksisperiode

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler