Hopp til innhald

PHDH901 Helse, funksjon og deltakelse

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet tematiserer individuelle og samfunnsrelaterte utfordringer knyttet til helseutfordringer og helsefremming, og utfordringer med å identifisere kunnskapshull og implementering av ny lovende praksis. Endringer i helsepolitikk og organisering av helse- og sosialtjenestene drøftes i lys av endrete betingelser og krav til hvordan relasjoner mellom brukere/ klienter/pasienter og tjenesteytere skal utformes, og hvordan møter mellom dem kan forstås. Kandidatene tilegner seg kjennskap til kulturelle prosesser som påvirker forståelse av helse, funksjon og deltakelse i et livsløpsperspektiv: aldersisme, normaliserings- og medikaliseringsprosesser, tradisjoner og normer, stigmatisering og ikke-undertrykkende praksiser, barn- og unges deltakelse, og rettsliggjørings-prosesser og prioritering av helsetjenester. Kritisk forståelse av funksjon og deltakelse presenteres, herunder fokus på deltakelse som mulighet og deltakelse som plikt, og funksjonshemming som tap eller identitet. Emnet løfter frem analyser og diskusjoner om sammenhenger mellom samproduksjon og implementering av kunnskap på helsefeltet, og hvilke konsekvenser dette har for forståelse og organisering av tjenestene.

Læringsutbytte

En ph.d.-kandidat med fullført emne skal oppnå følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:


Kunnskap:
Kandidaten...

  • har avansert kunnskap om, og forståelse av, ulike praktiske og teoretiske tilnærminger til helse, funksjon og deltakelse på individ-, gruppe-, og samfunnsnivå
  • har inngående innsikt i hvordan helse, funksjon og deltakelse er fundert i ethvert menneskes unike fysiske, psykiske og sosiokulturelle kontekst
  • har kunnskap, ideer og begreper til nytenkning om hvordan private og offentlige tjeneste-leverandører, tjenestebrukere, pårørende og etterlatte, frivillige organisasjoner og helse-tjenestene kan delta i utvikling av bærekraftige helsesystem for fremtiden
  • vet hvordan menneskers helse, funksjon og deltakelse er basert på menneskers natur i samspill med andre mennesker og sosiale institusjoner

Ferdigheter:
Kandidaten...

  • kan plassere sitt eget ph.d.-prosjekt innenfor de forskningstradisjoner og teoretiske kontekster som ph.d.-studiet tilbyr
  • kan utfordre og problematisere etablerte vitenskapelige tradisjoner, kunnskap og praksis relatert til fokusområdet for doktorgradsarbeidet
  • kan kritisk granske og se fenomenene helse, funksjon og deltakelse i forhold til hverandre
  • kan håndtere komplekse problemstillinger relatert til etiske, teoretiske og metodologiske spørsmål knyttet til eget forskningsfelt

Generell kompetanse:
Kandidaten...

  • har kompetanse til å bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, og nye metoder innenfor helsevitenskap om hvordan ulike kulturelle forståelser av helse, funksjon og deltakelse institusjonaliseres, og hvordan dette får konsekvenser på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan identifisere og diskutere etiske problemstillinger innen helsefaglig forskning
  • kan planlegge egen forskning med etisk integritet
  • kan vurdere behov for innovasjon knyttet til helserelatert profesjonsutøvelse og tjenesteorganisering

Undervisnings- og læringsformer

To samlinger på hhv. 2 og 3 dager på campus, selvstudier og IKT-basert arbeid mellom samlingene. Skriftlig hjemmeoppgave påbegynnes samtidig med emnet, og kandidaten får individuell og gruppebasert veiledning fra veiledere, medstudenter og emneledere. Eksamensoppgaven påbegynnes samtidig med emnet, og kandidaten får individuell og gruppebasert veiledning fra medstudenter og undervisere.

 

Tentativ arbeidsbelastning

Forelesning: 15 timer

Gruppearbeid og seminar,
presentere eget ph.d.-prosjekt i plenum,
samt kommentere andre sine prosjekter via IKT: 25 timer

Selvstudie, lesing, skriving: 50 timer

Hjemmeoppgave (eksamen) basert på
litteraturen i emnet relatert til ph.d.-prosjekt: 50 timer

Total (5 stp): 140 timer

Vurderingsform

Innlevering av individuell skriftlig hjemmeoppgave i form av et vitenskapelig paper der kandidaten drøfter eget prosjekt i lys av ulike forståelser av helse, funksjon og deltakelse. Paperet har et omfang på 3500 ord i henhold til læringsutbyttebeskrivelsen til emnet.

Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått

Ved ikke bestått vurdering kan forbedret versjon av oppgaven leveres til ny sensur en gang