PHDH904 Helsefremming og mestring
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
I emnet presenteres sentrale perspektiver innen helsefremming som salutogenese, myndiggjøring (empowerment), og health literacy (helsefremmende kompetanse) og hvordan helsefremmende kompetanse kan fremmes ved å støtte personer til å ta i bruk egne kunnskaper og ferdigheter om hva som fremmer deres helse og mestring. I emnet rettes fokus mot å identifisere ressurser og handlingsrom i gitte situasjoner eller sammenhenger, og mot bevisstgjøring og bruk av disse for å fremme helse og mestring. Likeverdighet, like muligheter og sosial ansvarlighet kobles til ulike tilnærminger og forskningsspørsmål. Ulike forskningsmetodiske tilnærminger for å øke kunnskapen innen helsefremming og mestring blir kritisk drøftet.
Læringsutbytte
En ph.d.-kandidat med fullført emne skal oppnå følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Kandidaten...
- er i kunnskapsfronten når det gjelder ulike helsefremmende teorier og begreper, og har forståelse for helse som et tverrvitenskapelig kunnskapsområde
- er i kunnskapsfronten når det gjelder ulike mestringsteorier
- kan vurdere hensiktsmessighet og anvendelse av ulike metoder innen forskning knyttet til fagområdet helsefremming og mestring
- har avansert kunnskap om faktorer som fremmer og hemmer personsentrerte og aktive læringsprosesser knyttet til helse
- har omfattende kunnskap om områder og faktorer som kan fremme mestring og helse i ulike sammenhenger
Ferdigheter:
Kandidaten...
- er i stand til å problematisere eksisterende teori og praksis i helsefremming og mestring, og identifiserer kunnskapshull
- har integrert kunnskap og forståelse på ontologisk og epistemologisk nivå for hvordan helsefremming kan være hovedfokus i forskning
- kan formulere problemstillinger for og planlegger forskning relatert til helsefremming og mestring
- kan håndtere komplekse kunnskapsspørsmål og utfordrer og videreutvikler etablert kunnskap og praksis innen helsefremming og mestring
Generell kompetanse:
Kandidaten...
- kan identifisere ulikhet i helse og viser etisk bevissthet og sosial ansvarlighet når det gjelder tilnærminger til helsefremming og mestring
- kan identifisere og analysere viktige og relevante forskningsetiske problemstillinger med fokus på helsefremming og mestring
- kan ta initiativ til tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter og kvalitetssikringsarbeid knyttet til helsefremming og mestring
- kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid til ulike målgrupper som fagfeller, studenter og allmennheten
Undervisnings- og læringsformer
Samlinger på campus med forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og presentasjoner i plenum.
Tentativ arbeidsbelastning
Ressursforelesning/interaktiv læring: 20 timer
Gruppearbeid/interaktiv læring: 20 timer
Selvstudie: 55 timer
Presentasjon og evaluering i plenum: 10 timer
Hjemmeeksamen: 35 timer
Total (5 stp): 140 timer
Vurderingsform
Hjemmeeksamen over 3 dager.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Ved ikke bestått vurdering kan forbedret versjon av oppgaven leveres til ny sensur en gang.