Hopp til innhald

UTD801 Karrierelæring i utdanningsvalg

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Utdanningsvalg er en videreutdanning på masternivå for lærere og består av to emner, Karrierelæring  og Undervisning og samarbeid i utdanningsvalg. Gjennom utdanningen kan studentene få et teoretisk grunnlag om ungdommers karrierelæring og karrierevalgprosesser, samt utvikle sin undervisningskompetanse i utdanningsvalg. Refleksjon over og utvikling av egen praksis står sentralt.

Innhold i emnet:

  • Overordnede føringer for faget
  • Identitetsutvikling i ungdomsårene
  • Ungdommers verdier og preferanser i karrierevalg
  • Karriereteorier og karrierevalgprosesser
  • Karrierelæring og karrierekompetanse 

Studiet er samlings- og nettbasert deltidsstudium med 3 samlinger à to dager. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Læringsutbytte

I emnet vektlegges grunnlaget for elevers læring i utdanningsvalg, karrierekompetanse, karrierevalg og karriereplanlegging i ungdomsårene. Målet er å øke studentenes faglige og didaktiske kompetanse for å fremme elevenes læring i utdanningsvalg. Læreren skal kunne delta i helhetlig planlegging for undervisningen i utdanningsvalg på skolen, planlegge undervisningsøkter, legge til rette for læring i ulike elevgrupper, utvikle elevenes karrierekompetanser og vurdere elevenes læring.

Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha kunnskaper om læreplanen i utdanningsvalg og føringer om livslang læring, og hva de innebærer for undervisning i faget.
  • Ha kunnskaper om sentraler teorier og tilnærminger om karrierelæring og karriereundervisning.
  • Ha kunnskaper om sammenhengen mellom identitet og karriereutvikling i ungdomsårene.

Ferdigheter

  • Kunne bidra til å utvikle selvinnsikt, refleksjonsevne og handlingsdyktighet i karriereplanlegging hos elevene.
  • Kunne bruke fagterminologi knyttet til karriereundervisning og karrierelæring.
  • Ha kjennskap til faktorer som påvirker frafall og hvordan de kan motvirkes.

Generell kompetanse

  • Kunne se kunnskap om ungdom i sammenheng med ulike behov for læring i utdanningsvalg.
  • Ha kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i undervisningen.
  • Ha innsikt i betydningen av arbeidsdeltakelse og livslang læring for individ og samfunn.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Canvas.

Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgaver som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og skal gi rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse, oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet. 

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 innleveringsoppgaver i emnet.

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling.

Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å levere oppgave. Studenter som ikke får godkjent oppgaven ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Karakterskala A-F der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling).

Mer om hjelpemidler