Hopp til innhald

UTD802 Undervisning og samarbeid i utdanningsvalg

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Utdanningsvalg er en videreutdanning på masternivå for lærere og består av to emner, Karrierelæring og Undervisning og samarbeid i utdanningsvalg. Gjennom utdanningen kan studentene få et teoretisk grunnlag om ungdommers karrierelæring og karrierevalgprosesser, samt utvikle sin undervisningskompetanse i utdanningsvalg. Refleksjon over og utvikling av egen praksis står sentralt.

Innhold i emnet: 

  • Arbeidsmåter, didaktikk og samarbeid
  • Planlegging og gjennomføring av undervisning i utdanningsvalg
  • Interne og eksterne samarbeidsaktører
  • Utprøving og andre læringsaktiviteter
  • Kjønnsperspektiver i utdanningsvalg
  • Vurdering for læring i utdanningsvalg

Studiet er samlings- og nettbasert deltidsstudium med 3 samlinger à to dager. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk. 

Læringsutbytte

I emnet vektlegges lærerens rolle i undervisning og samarbeid i faget. Målet er å utvikle studentenes kompetanse i faglig samarbeid for å bidra til helhetlig gjennomføring av faget utdanningsvalg, planlegge undervisningsøkter, legge til rette for læring i ulike elevgrupper, og utvikle elevenes karrierekompetanser.

Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om hvordan teorier og tilnærminger om styrking av karrierekompetanse kan brukes i undervisningsopplegg.
  • Ha kjennskap til bruk av ulike undervisningsressurser og kunne vurdere dem faglig.
  • Kunne relatere utdanningsvalg til rådgivingstjenesten på skolen.

Ferdigheter

  • Kunne bruke sentrale nettbaserte ressurser for undervisning og læring om karriere.
  • Kunne beherske ulike undervisningsmetoder i utdanningsvalg og tilpasse undervisningen til ulike grupper.
  • Kunne legge til rette for læringsaktiviteter som utfordrer elevenes kjønnsperspektiver i karrierevalg.
  • Kunne veilede elevene i deres læring og vurdere måloppnåelse i utdanningsvalg.

Generell kompetanse

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i utdanningsvalg, og begrunne valg faglig og didaktisk.
  • Kunne bidra i planlegging, gjennomføring og evaluering av samarbeid med eksterne samarbeidspartnere og foresatte i utdanningsvalg.
  • Kunne relatere aktiviteter på ulike læringsarenaer i utdanningsvalg til hverandre og knytte dem til læringsmål på en helhetlig måte.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Canvas. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgaver som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og skal gi rom for refleksjoner om og videre utvikling av egen praksis.

Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse, oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i klassens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 innleveringsoppgaver i emnet.

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling.

Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å levere oppgave. Studenter som ikke får godkjent oppgaven ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell hjemmeeksamen, 2 dager.

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler