Hopp til innhald

STOM400 Fordypning i stomisykepleie

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Tema som belyses i dette emnet er knyttet til sykepleiefaglige utfordringer og problemområder, kunnskaper og kunnskapsutvikling knyttet til sentrale fokusområder innen stomisykepleie.

Emnet representerer den avsluttende delen av studiet, og studentene skal i form av en individuell oppgave fordype seg i et selvvalgt tema. Fordypningsoppgaven skal bidra til videreutvikle kunnskapsgrunnlaget innen det kliniske feltet.

Studenten kan velge fordypning i et tema som er relevant for klinisk praksis som stomisykepleier og som er relatert til alle dimensjoner av pleien til:

  • pasienter som skal få eller har fått stomi
  • pasienter som skal få eller har fått en eller annen form for reservoar
  • pasienter som skal få eller har fått gastrostomi
  • pasienter med abdominale fistler/dren
  • pasienter med bekkenbunnsdysfunksjoner
  • Eget valgt emne i samråd med emneansvarlig/veileder/arbeidsgiver

Valg av område gjøres i samråd med emneansvarlig.

For å kunne videreutvikle praktiske ferdigheter innen spesialiteten skal studenten også gjennomføre 150 timer kliniske studier (20 dager).

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • har avansert kunnskap om sykdommer i gastrointestinaltraktus, urinveiene, genitalia/bekkenbunn og nerver som foranlediger stomi, reservoar, fistler, avføringsproblemer eller ernæringssonder, herunder også patologi, diagnostikk, behandling, sykepleie og rehabilitering sett i relasjon til disse.

Ferdigheter: Studenten...

  • anvender sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis.
  • planlegger og utøver sykepleie basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov.
  • veileder personer med stomi, reservoar, fistler, avføringsproblemer eller percutan ernæringssonde, deres pårørende og andre yrkesgrupper.
  • På bakgrunn av observasjoner av pasienten kan gjøre selvstendige vurderinger og beslutninger om sykepleietiltak både mht. undersøkelser, forebygging og behandling.
  • kartlegger og vurderer pasienter med stomi, reservoar, fistler, avføringsproblemer eller percutan ernæringssonde sin funksjon, og mulige problemer og utfordringer ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv.
  • bruker aktuelt medisinsk teknisk utstyr i samsvar med gjeldende forskrifter, og benytter medisinsk forbruksmateriell på en måte som fremmer økonomisk ressursbruk.
  • bruker kunnskap om de ulike sykdomstilstandene for å fremme helse, mestring og livskvalitet hos pasienter i alle deler av livsløpet.
  • ivaretar pasienter som har livsbegrensende tilstander
  • anvender ulike forebyggingsstrategier.
  • arbeider kunnskapsbasert.
  • planlegger og gjennomfører et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse: Studenten...

  • mestrer komplekse situasjoner innen stomisykepleie
  • gjør selvstendige kliniske vurderinger hvor pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene.
  • kommuniserer og samhandler med pasienter, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten.
  • bidrar til innsikt og kompetanse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid slik at pasientens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det benyttes ulike pedagogiske metoder for å fremme studentenes læring. Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen læring og bidrar til medstudenters faglige utvikling. Dette søkes oppnådd gjennom forelesninger, gruppearbeid, simulering, seminar, studentpresentasjoner, veiledning, selvstudie og kliniske studier.

Det forventes at studenten anvender erfaringskunnskap som sykepleier og erfaringer og refleksjoner fra de kliniske studiene.

Kliniske studier bør fortrinnsvis være på et annet sted enn eget arbeidssted. Praksissted ønskes, og tildeles så av emneansvarlig. Praksis foregår i samarbeid med ferdig utdannet stomisykepleier som jobber minimum 80 % fortrinnsvis på stomiklinikk. Praksis er obligatorisk, og fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale for at praksisstudiene kan godkjennes.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: Arbeidskrav 1: Prosjektplan. Omfang 2000 ord.

Arbeidskrav 2: Kliniske studier, 150 timer

Arbeidskrav 3: Målsettingsdokument for kliniske studier. Omfang 600 ord.

Arbeidskrav 4: Læringsutbytterapport etter gjennomførte kliniske studier. Omfang 1000 ord.

Arbeidskrav 5: Refleksjonsnotat om selvvalgt tema hvor studenten skal vise evne til spesialisert handlingskompetanse i praksisperioden. Omfang 1000 ord.  

Det skal utarbeides egen målsetting for de kliniske studiene. Målsettingen skal beskrive fokus for praksis med utgangspunkt i relevante læringsutbytte-beskrivelser i studieplanen, fordypningsområder og fordypningsoppgave. Målsettingen skal godkjennes minst to uker før oppstart av kliniske studier. Målsettingen gjennomgås med praksisveileder ved oppstart av kliniske studier og eventuelle revideringer kan gjøres i samråd med praksisveileder. Studenten skriver læringsutbytterapport etter gjennomførte kliniske studier der læringsutbytte fremgår.

Godkjent obligatorisk læringsaktivitet er gyldige til og med neste gang emnet tilbys.

Vurderingsform

Eksamen Skriftlig individuell fordypningsoppgave. Omfang 5000 ord.

Tema for skriftlig fordypningsarbeid kan være knyttet til:

  1. Forskningsprosjekter ved høgskole eller praksisfelt
  2. Kvalitetsprosjekter i praksisfeltet
  3. Tema som er relevante for klinisk praksis som stomisykepleier

Fordypningsoppgaven kan være en litteraturstudie, en evalueringsrapport eller en artikkel tilpasset valgte tidsskrifts manuskriptveileder.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått (karakteren F) må studenten bearbeide sin besvarelse til ny eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med fordypningsoppgaven.

Mer om hjelpemidler