Hopp til innhald

MAU806N Matematikk 2, emne 1 - Modellering og anvendelser i matematikkfaget

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Matematikk 2 trinn 5-10 er forankret i nasjonale retningslinjer for matematikkfaget i grunnskolelærerutdanningen, læreplanverket for grunnskoleopplæringen og harmoniseringsdokumentet utarbeidet av ressursgruppen for matematikkfagene i Kompetanse for kvalitet.  

Studietilbudet består av to emner à 15 studiepoeng:

  • Matematikk 2, emne 1: Undervisningsperspektiv på matematikkfaget
  • Matematikk 2, emne 2: Problemløsning og modelleringskompetanse i matematikkfaget 

Studiets mål er å utvide matematikklærernes faglige og didaktiske repertoar for utøving av god matematikkundervisning gjennom utforskende og utøvende studier av egen praksis og relevant forskning.

Dette innebærer videreutvikling av kompetanser som å kunne:

  • analysere elevenes matematiske utvikling
  • være gode matematiske veiledere og samtalepartnere
  • vurdere, velge ut og bruke oppgaver, digitale verktøy og andre ressurser som fremmer alle elevers matematiske kompetanse, kreativitet og positive holdning til matematikk,
  • evaluere og velge hensiktsmessig undervisnings- og kartleggingsmateriell
  • se på matematikk som en skapende prosess og stimulere elevene til å bruke sine kreative evner
  • bruke, og vurdere digitale verktøy og ressurser i undervisningen
  • kommunisere matematisk kunnskap med elever
  • fokusere på matematikk som allmenndannende fag og matematikk i samspell med andre fag.

Gjennom matematikkfaget for trinn 5-10 skal studentene utvikle undervisningskunnskap i matematikk. Dette innebærer at de må ha en solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap som er særegen for lærerprofesjonen. Slik kunnskap omfatter, i tillegg til selv å kunne gjennomføre og forstå matematiske prosesser og argumenter, også å kunne analysere slike som foreslås av andre med tanke på å vurdere deres holdbarhet og eventuelle potensial. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at studentene kan sette seg inn i elevenes perspektiv og læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpasning kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov og med ulik kulturell og sosial bakgrunn på en slik måte at matematikk framstår som et meningsfullt fag for alle elever.

I dette emnet fordyper studentene seg i noen av temaene fra Matematikk 1, og fokus er mer konsentrert og forskningsrettet. Temaene er algebra og funksjonslære, modellers rolle, sannsynlighetsfordeling og tilpasset opplæring.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap knytt til algebra, funksjonslære og enkle matematiske modeller og kan relatert denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5-10
  • kunnskap om matematisk analyse og hvordan denne kunnskapen kan relateres til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk
  • kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
  • kunnskap om programmeringsspråk som er aktuelle for 5.-10. trinn i skolen
  • kunnskap om tilpassa opplæring og om flerkultur som ressurs i matematikkfaget
  • undervisningskunnskap i algebra, funksjonslære og sannsynlighet og kan relatere disse til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10.

Kunnskaper

Studenten kan

  • formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • bruke digitale verktøy til illustrasjon, simuleringer og beregninger knyttet til matematiske modeller
  • legge til rette for elevers arbeid med modellering i ulike didaktiske perspektiv.
  • vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpassa opplæring
  • arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
  • analysere og arbeide med læreplanen og kompetansemålene i faget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er et rent nettstudium. Læringsplattformen Canvas og videokonferansetjenesten Zoom benyttes for kommunikasjon. 

Undervisnings- og arbeidsformene vil være en kombinasjon av synkron og asynkron nettundervisning, studentaktive arbeidsformer, gruppearbeid, individuelt arbeid, nettdiskusjoner, muntlige presentasjoner og skriftlige arbeid.

Det blir brukt digitale verktøy som for eksempel Excel og Geogebra. I undervisningen blir operativsystemet Windows brukt, det er forventet at studenter med andre operativsystemer og programvareversjoner greier å overføre kunnskap til disse. 

Studiet er praksisrettet ved at deltakernes yrkespraksis knyttes til studiene og brukes som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for den enkelte. Samtidig vil deltakernes egne erfaringer og refleksjoner være aktuelle som bidrag på fellessamlingene og på nettet. 

Det er forventet stor grad av studentaktivitet gjennom hele studiet, og deler av pensum er selvstudium. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Emnet har tre obligatoriske læringsaktiviteter.

Noen av læringsaktivitetene krever utprøving i egen/lånt matematikklasse.

  • En av læringsaktivitetene innebærer pedagogisk bruk av IKT på egen skole. Denne læringsaktiviteten skal føre til kunnskapsdeling med medstudenter.
  • En av læringsaktivitetene skal være et didaktisk utviklingsarbeid. Studenten skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i egen klasse som er knyttet til kjerneelementene. Denne læringsaktiviteten skal inkludere kunnskapsdeling med medstudenter. 
  • En av læringsaktivitetene omfatter matematikkfaglig og didaktisk arbeid.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, ca. 25 minutter, nettbasert.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle fysiske trykte og skrevne hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler