Hopp til innhald

HELP1 Praksisstudier

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Praksisstudiene utgjør ti uker (15 studiepoeng) fordelt på

Del 1 (7,5 studiepoeng): fire uker i andre semester (vår)

Del 2 (7,5 studiepoeng): seks uker i tredje semester (høst).

Gjennom praksisstudiene skal kandidaten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten og helsestasjon forungdom. Kandidaten skal anvende kunnskaper om helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier, og det legges vekt på at kandidaten videreutvikler sine ferdigheter i kommunikasjon og samhandling. Praksisstudiene omfatter tema fra de øvrige emnene i studieprogrammet.

Innhold:

  • Bli kjent med kommunen/bydelen og helsesykepleiers arbeidsfelt
  • Metoder i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
  • Systemrettet samarbeid
  • Konsultasjonsformer: hjemmebesøk, individuelle konsultasjoner og grupper
  • Samarbeid med andre faggrupper
  • Ulike kommunikasjons- og veiledningsmetoder
  • Bruk av pedagogiske metoder
  • Vaksinasjon i henhold til barnevaksinasjonsprogrammet
  • Barn og unge med spesielle behov
  • Kulturell kompetanse
  • Ansvarsgrupper og individuell plan
  • Miljørettet helsevern
  • Administrasjon og planlegging
  • Dokumentasjon og journalføring
  • Kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har inngående kunnskap om aktuelt lovverk, nasjonale faglige retningslinjer, politiske føringer og administrative virkemidler som legger premissene for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i kommunale helse- og omsorgstjenester.
  • har spesialisert kunnskap om samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering på individ-, gruppe- og systemnivå.

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn, unge og deres familier/omsorgsgivere.
  • kan bruke relevante metoder for å selvstendig kartlegge og vurdere barn og unges helse, identifisere utviklingsatferd, sykdom og funksjonsnedsettelser, og iverksette tiltak etterbehov.
  • kan forebygge, identifisere og avverge psykososiale belastninger, omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusmisbruk, selvskading og selvmordsatferd og iverksette relevantetiltak.
  • kan forebygge, avdekke og følge opp fysiske og psykiske helseplager hos barn og unge.
  • kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, her under barnevaksinasjonsprogrammet.
  • kan selvstendig veilede om, rekvirere og administrere prevensjonsmidler, her underlangtidsvirkende prevensjon.
  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning og rådgivning.
  • kan bruke relevante metoder for å undervise i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid på en selvstendig måte.
  • kan formidle trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere.
  • kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleiers arbeid i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser.
  • kan arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, her underdokumentasjon - og meldeplikt.

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet.
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen helsesykepleie.
  • kan analysere faglige problemstillinger med medisinsk- og helsefaglig personell og andreprofesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egenkompetanse og har innsikt i andres profesjoners kompetanse og har innsikt i andreprofesjoners kompetanse og etater og sektorers tjenestetilbud.

Krav til forkunnskaper

Bestått HEL510 Folkehelsearbeid

Anbefalte forkunnskaper

Bestått HEL511 Barn, unge og deres familier

Gjennomført obligatorisk læringsaktivitet nr. 1 HEL512

Undervisnings- og læringsformer

Praksisstudier utgjør i tråd med forskriften 10 uker med 40 timer pr uke. Timene omfatter tid til forberedelse, teoretisk fordypning og skriftlige oppgaver knyttet til klinisk praksis. Studenten er i praksis 30 timer pr. uke og fortrinnsvis på samme praksissted i Del 1 og Del 2 (hele perioden på 10 uker).

I praksisstudiene tillates inntil 10 % fravær. Kandidaten blir veiledet av helsesykepleier fra praksisfeltet (praksisveileder). I kommuner der det er flere studenter, kan det kan være aktuelt at flere veiledere deler veilederansvaret for to studenter. Kontaktlærer fra HVL skal delta i veiledning eller vurderingssamtale, minimum en gang hver praksisperiode. For å øke sine egne refleksjoner over praksis, anbefales det at studentene skriver logg om erfaringene de gjør seg.

For å bli kjent med kommunen der de skal ha praksis, skriver studentene en kartleggingsoppgave som omhandler barn og unges oppvekstmiljø, tjenestetilbudet i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, samt andre profesjoners kompetanse og tjenestetilbud.

Praksis del 1:

Studentene skal bruke metoder som medvirker til god kommunikasjon med barn, unge og familier, og skrive et refleksjonsnotat (inntil 1500 ord) fra en samtale eller konsultasjon. Notatet leveres etterpraksis del 1.

Praksis del 2:

Studentene skal gjennomføre et pedagogisk opplegg i klasse eller gruppe og skrive et notat (inntil1500 ord) i etterkant av undervisningen som viser bruk av den didaktiske relasjonsmodellen. Dette notatet levers etter praksis del 2.

Etter Del 1 og Del 2 skal kandidatene delta i veiledningsgrupper der de legger frem en situasjon fra praksis, og reflekterer over egne og andres erfaringer.

I siste praksisperiode kan studentene søke om å delta i Tverrfaglig samarbeidslæring (TVEPS) eller søke om praksisutveksling gjennom NORDSNE (Sverige, Island, Latvia).

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til sluttevaluering:

Praksis del 1:

  1. Individuell plan for praksisstudiet (del 1)
  2. Fagnotat kartleggingsoppgave (inntil 10 sider) leveres første uke i praksis.
  3. Et refleksjonsnotat (inntil 1500 ord) fra en samtale eller konsultasjon. Denne inngår i praksisdel 1 og leveres etter praksis del 1.

Praksis del 2:

  1. Individuell plan for praksisstudiet (del 2)
  2. Et notat (inntil 1500 ord) i etterkant av gjennomføring av et pedagogisk opplegg i klasse eller gruppe. inngår i praksis del 2 og leveres etter praksis del 2.

Vurderingsform

Praksisstudiene

Del 1 og Del 2 vurderes hver til bestått/ikke bestått. Vurderingen gjennomføres muntlig og skriftlig, og tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og studentens plan for praksisstudiet.

Del 1 må være bestått for at studenten kan fortsette på Del 2. Ved karakteren "Ikke bestått" skal praksisperioden gjentas på et tidspunkt som er avtalt med emneansvarlig / studieprogramkoordinator. Får studenten "Ikke bestått" for 2. gang, må utdanningen avbrytes. Del 2: Dersom det er fare for at studenten får "ikke bestått", må dette tas opp muntlig og skriftlig med studenten senest 3 uker før praksisperiodens utløp.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Mer om hjelpemidler