FHS8106 Brystdiagnostikk og kreftomsorg
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I emnet lærer du om hvordan du kan møte og samhandle med brystkreftpasienten på en profesjonell og trygg måte, fra første møte med spesialisthelsetjenesten, i diagnostisering og gjennom videre oppfølging.
Du fordyper deg i fagområder rundt psykologi og kommunikasjon som er sentrale for å øke forståelse og faglig trygghet i møte med kvinner i en sårbar situasjon. Emnet har en kunnskapsbasert tilnærming med vektlegging av brukerperspektivet knyttet til informasjon, helsekompetanse, involvering og medvirkning.
Andre tema som inngår i emnet er brystkreft generelt, kreftomsorg i kontekst av screening, klinisk utredning i brystdiagnostikk og oppfølgingsfase med etterkontroller. Emnet fokuserer også på tverrfaglige team og samarbeid knyttet til pasientens pakkeforløp.
Målgruppe
Radiografer og andre helseprofesjoner som arbeider med brystkreftdiagnostikk, screening og behandling eller som har en annen rolle tilknyttet brystkreftpasienter.
Opptakskrav
- Bachelorgrad i helse- og sosialfag
- Minst 2 års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning
Søkere med annen relevant utdanning kan bli vurdert for opptak.
Læringsutbytte
En student med fullført emne har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har avansert kunnskap om psykologiske aspekter i akuttfase og oppfølgingsfase av brystkreft
- har inngående kunnskap om informasjon, kommunikasjon, involvering og medvirkning for kvinnen i akutt- og oppfølgingsfasen i brystkreft
- har kunnskap om sykdommer i mammae og indikasjoner til brystdiagnostikk
- har inngående kunnskaper om pakkeforløpet for brystkreft
Ferdigheter:
Studenten…
- kan samhandle profesjonelt med pasienter i en sårbar situasjon
- kan demonstrere og kommunisere et etterrettelig og selvstendig arbeid knyttet til en aktuell klinisk problemstilling i brystdiagnostikk
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan reflektere over og tilpasse informasjon, kommunikasjon, involvering og medvirkning i møte med den enkelte pasient
- kan evaluere og reflektere over samarbeid, kompetanseområder og roller hos i det tverrfaglige team gjennom pakkeforløpet
- kan vurdere og reflektere rundt etiske problemstillinger relevant innen brystdiagnostikk og kreftomsorg
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert, der diskusjoner og erfaringsutvekslinger vektlegges. Samlingen består også av forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. Etter samling vil studenten arbeide med en akademisk tekst som omhandler problemstillinger knyttet til egen praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Skriftlig utkast til oppgave på 1000 ord +/-10 %
- Deltakelse i 80% av obligatorisk undervisning
Vurderingsform
Oppgave 3000 ord +/- 10%
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått kan bearbeidet oppgave leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler