FHS8108 Screening i kreftdiagnostikk
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I emnet lærer du om sentrale screeningtester og aktuelle biomarkører for kreft. Emnet går i dybden på prinsipper og metoder for testene, nytteverdi og utfordringer både i et samfunns- og individperspektiv. Videre tilegner du deg kunnskap om hvordan kunstig intelligens påvirker screening nå og i fremtid, og hvordan kunnskapsgrunnlaget endrer seg og stiller krav til omstilling og kritisk refleksjon rundt bærekraft og effektivitet. Du lærer også om metoder og prinsipper for innovasjon i helsetjenesten, og om prosessen fra forskning og innovasjon til et utviklet tilbud som kommer pasientene til nytte.
Målgruppe
Radiografer og andre helseprofesjoner som arbeider med kreftpasienter, kreftdiagnostikk og screening. Emnet er tilrettelagt spesielt for radiografer som jobber med screening av brystkreft, men vil også være åpent og relevant for andre helseprofesjoner som jobber med andre screening- og kreftformer, eksempelvis sykepleiere og leger.
Opptakskrav
- Bachelorgrad i helse- og sosialfag
- Minst 2 års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning
Søkere med annen relevant utdanning kan bli vurdert for opptak.
Læringsutbytte
En student med fullført emne har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har inngående kunnskap om prinsipper, metoder og krav til ulike typer screening- og diagnostiske tester
- har inngående kunnskaper om aktuelle biomarkører innen kreftscreening
- har inngående kunnskap om bruk av kunstig intelligens fra et profesjons- og pasientperspektiv
- har innsikt i Thornburys rammeverk for klinisk radiologisk forskning
- har kunnskaper om epidemiologi og etiologi for brystkreft og andre kreftformer som har et screeningprogram
Ferdigheiter:
Studenten…
- kan utvikle en forskningsomtale etter gitte kriterier
- kan formidle kompetanse om sentrale temaer i emnet på en selvstendig og reflektert måte
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan reflektere over perspektiver knyttet til verdibasert radiologi, bærekraft og innovasjon innen kreftscreening
- kan reflektere rundt betydning av kunstig intelligens innen kreftscreening
- kan vurdere og kommunisere fordeler og ulemper med screeningsvirksomhet, reflektere over oppmøte, etterinnkalling og medvirkende faktorer som påvirker dette
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert, der diskusjoner og erfaringsutvekslinger vektlegges. Samlingen består også av forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. Etter samling vil studenten arbeide med problemstillinger knyttet til egen praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Seminarpresentasjon i grupper av en forskningsomtale basert på en relevant systematisk oversikt innen kreftscreening med problemstilling og relevans knyttet til egen praksis. I presentasjonen skal studentene også reflektere rundt perspektiver knyttet til kunstig intelligens, bærekraft og innovasjon innen kreftscreening
- Deltagelse i 80% av obligatorisk undervisning
Vurderingsform
Oppgave
Gruppevis skriftlig forskningsomtale (FHI sin mal) på maksimalt 2 sider.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått kan bearbeidet oppgave leveres
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler