Hopp til innhald

PRO304 Praksis for prosessingeniør

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Studenten skal gjennom praksisplass i bedrift få verdifull og relevant praksis som kan knyttes opp mot emnene i studiet i prosessteknologi. Studenten skal gjennomføre praksisen hos oppdragsgiver på faste dager i uken. Valg av dager avtales med oppdragsgiver og skal koordineres med timeplanen for andre emner i 5. semester.

Studenten må selv skaffe seg praksisplass hos en oppdragsgiver, fortrinnsvis hos Equinor. Praksisplass og tilhørende arbeidsoppgaver må godkjennes av emneansvarlig ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Studenten søker på praksisplass gjennom søknad, utarbeidet CV samt intervju hos aktuell bedrift. Bedriften innvilger praksisplass i samråd med emneansvarlig ved HVL. Det skal utarbeides en skriftlig kontrakt mellom studenten, bedrift/oppdragsgiver og HVL representert ved emneansvarlig.

I praksisperioden skal studenten delta aktivt innen bedriftens ingeniørrelaterte arbeidsoppgaver som naturlig hører til innen fagfeltet prosessteknologi. Praksisen skal dessuten gi studenten bevissthet om bærekraft og miljøutfordringer i prosessindustrien. Det vil være føringer for innholdet i praksisen avhengig av hvilke valgfrie emner studenten velger i tillegg til praksisemnet. Ved valg av emnet PRO303 Energi: Kilder, forbruk og teknologi, mangler emnet PRO302 Prosessteknikk i studieplanen. Praksisemnet skal da inneholde praksis rettet mot prosessteknikk, det vil si praksis som gir innføring i de vanligste typer prosessteknisk utstyr, deres oppbygning og virkemåte (se emneplan for PRO302). Ved valg av emnet PRO302 Prosessteknikk skal derimot fokuset i praksisen være energibruk, fornybare energikilder og teknologier for å utnytte disse (se emneplan for PRO303 Energi: Kilder, forbruk og teknologi).Praksisemnet vil dermed gi studenten praktisk erfaring relatert til noen utvalgte temaer i gitt emneplan.

Skriftlig og muntlig rapportering skjer til emneansvarlig/faglærer ved HVL. Ekstern kontaktperson bidrar med faglig veiledning eksternt, mens emneansvarlig/faglærer tar hovedansvaret for veiledning i forbindelse med sluttrapporten.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan beskrive bedriften, bedriftskulturen og rollene til kollegaer i praksisbedriften
  • kan redegjøre for arbeidsoppgaver og arbeidsmetoder i gjeldende bedrift
  • kan redegjøre for bærekraft og miljøkrav i prosessindustrien

Ferdigheter

Studenten

  • kan presentere seg for en potensiell arbeidsgiver gjennom jobbsøknad, CV og intervju
  • kan sette seg inn i tildelte arbeidsoppgaver og løse disse
  • kan kommunisere og samarbeide med involverte parter for å løse konkrete arbeidsoppgaver
  • kan presentere arbeidet som er utført i praksisperioden skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan innordne seg etter krav som blir stilt i arbeidslivet
  • kan reflektere over egen kunnskap og læring samt reflektere over sin egen rolle i samarbeid med andre

Krav til forkunnskaper

Minimum 100 studiepoeng skal være bestått etter fjerde semester, inkludert alle fag i første klasse.

Undervisnings- og læringsformer

Individuell utplassering i praksis i arbeidslivet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Deleksamen som består av to deler:

Del 1: Mappevurdering:

  • Skriftlig prosjektdagbok som føres kontinuerlig og avsluttes med en sides selvrefleksjon.
  • Statusrapport midtveis i praksisperioden.
  • Minimum 270 arbeidstimer brutto dokumentert med timelister signert av kontaktperson i bedriften. Dette inkluderer nødvendig arbeid i forbindelse med faget som praksis i bedrift, forarbeid, rapportering, møter og presentasjoner. Minimum 200 timer skal være i bedriften.
  • Skriftlig tilbakemelding fra kontaktperson i bedriften.
  • Sluttrapport etter endt praksisperiode.

Del 2: Muntlig eksamen basert på presentasjon av sluttrapport.

Begge eksamensdeler må være bestått for å bestå emnet.

Karakterskalaen er bestått / ikke bestått både for deleksamen 1 og for deleksamen 2. Karakterene settes individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler for del 1 (sluttrapport): Alle hjelpemidler er tillatt

Hjelpemidler for del 2 (muntlig eksamen): Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler