Hopp til innhald

BSF203 Spesialpedagogikk

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.

Emneplanen bygger på føringer gitt i forskrift om rammeplan for SFO samt fagområdet ulike høyfrekvente vansker inne det spesialpedagogiske feltet.

Spesialpedagogikk er et viktig kunnskapsområde for alle som arbeider i SFO, og kan gi kunnskap om hvordan støtte barn med særlige behov. I dette emnet vil studenten få innsikt i høyfrekvente vansker som ADHD, psykisk helse og lærevansker. Det vil bli lagt vekt på å gi studenten kunnskap om hvordan identifisere og legge til rette for et godt psykososialt miljø, der barnet får en god hverdag i samhandling med andre barn og voksne. Forebygging av utvikling av vansker vil være del fokuset for dette emnet.

Emnet har et internasjonalt perspektiv og utvikles i samarbeid med Linnè Universitet (LNU), Sverige. Her blir det lagt opp til digitalt samarbeid, og mulighet for gjensidig utveksling av studenter og personale. Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og vekslingen mellom undervisning, egen praksis og erfaringsdeling med medstudenter vil være sentralt. Mellom samlingene vil studentene jobbe med ulike caseoppgaver knyttet til refleksjon omkring arbeid med barn som har særlige behov i SFO og skole.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om høyfrekvente vansker hos barn
  • har kunnskap om hvilke behov som finnes i barnegruppen
  • har kunnskap om forebygging
  • har innsikt i hvordan skape et inkluderende leke og læringsmiljø i SFO og skole

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette utfra barnets særlige behov
  • kan identifisere vansker hos barn
  • kan legge til rette for god samhandling i barnegruppen
  • kan initiere aktiviteter som gir opplevelse av mestring
  • kan legge til rette for gode psykososiale miljøet mtp forebygging

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging
  • kan kommunisere med foresatte om barnets behov
  • kan relatere til barn med ulike behov
  • kan samarbeid med medstudenter fra Norden
  • kan oppdatere seg faglig innen fagområdet spesialpedagogikk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, seminar, refleksjon over tema, selvstudium og studiegrupper. Det vil bli lagt vekt på å skape refleksjon i studentgruppen gjennom ulike typer oppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Gruppeoppgave. Gruppen skal utforme en presentasjon om spesialpedagogiske utfordringer innenfor SFO. Gruppene er satt sammen av norske og svenske studenter som reflekterer over utfordringer og håndtering av spesialpedagogiske oppgaver i de to landene.
  • Individuell skriftlig semesteroppgave der teori blir brukt til å belyse erfaring fra egen arbeidsplass. Tema for oppgaven skal presenteres i en nettbasert undervisningsøkt for faglærere og studenter ved HVL og LNU.

Retningslinjer gis ved semesterstart.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler