BSF204 Kunst- og kulturaktiviteter 2
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.
Kultur har en viktig plass barns hverdag, i SFO og på skolen. Kunst- og kulturaktiviteter i SFO kan gi barn varierte erfaringer, som skaper gode minner og bidrar til helhetlig læring.
Kunst- og kulturaktiviteter 2 skal gi en fortsatt praktisk kompetanse i å lede og tilrettelegge for estetiske aktiviteter og arbeidsmetoder, og bygger videre på innhold og læringsutbytter fra Kunst- og kulturaktiviteter 1. Sentralt i emnet er hvordan kunst- og kulturaktiviteter henger sammen med sentrale verdier og begreper i SFO som lek, bærekraft, mangfold, inkludering, trygghet osv. Det blir lagt vekt på at studenten skal utvikle en praktisk klokskap som omfatter evne til kritisk refleksjon omkring kunst- og kulturfaglig virksomhet i SFO, og om den voksnes rolle som leder og fasilitator for slik virksomhet. I emnet inngår fritidspedagogens rolle i å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner, samt aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv. Emnet tar utgangspunkt i et bredt kulturbegrep, og inkluderer kultur med, for og av barn.
Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert, og vekslingen mellom undervisning, egen praksis og erfaringsdeling med medstudenter vil være sentralt. Mellom samlingene vil studentene jobbe med praktiske og skriftlige oppgaver knyttet til utprøving av og refleksjon omkring kunst- og kulturaktiviteter.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
- har kunnskap om kunstfaglige virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy, digital teknologi og fagtradisjoner i estetiske fag som musikk, forming, dans, drama og litteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan inkludere barn med ulike bakgrunner og ulike behov i lek, i skapende og i utforskende aktivitet
- kan modellere og lede kunst- og kulturfaglige aktiviteter med og for barn og medarbeidere
- kan formidle og drøfte faglige problemstillinger i både muntlig og skriftlig form
Generell kompetanse
Studenten
- kan ivareta faglig og etisk refleksjon i planlegging, dokumentasjon og vurdering av kunst- og kulturaktiviteter
- kjenner fritidspedagogens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kan samarbeide med eksterne kunst- og kulturaktører
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BSF103 Kunst- og kulturaktiviteter 1
Undervisnings- og læringsformer
Emnet inneholder både digital undervisning og undervisning på fysiske samlinger. I emnet legges det vekt på varierte undervisnings- og læringsformer, som forelesninger, gruppearbeid, refleksjon, praktisk-metodisk arbeid, verksted, gjennomføring av opplegg i praksis eller på egen arbeidsplass, og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Planlegge og spille inn en podcast som omhandler sentrale temaer i kunst- og kulturfaglig aktivitet i SFO. Oppgaven skal løses gruppevis.
- Studentene skal levere inn minimum tre mappeelementer (prosessarbeider).
Retningslinjer for podcast og mappeelementer foreligger ved semesterstart.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Mappevurdering: I løpet av semesteret skal studenten utarbeide en mappe med prosessarbeider fra kunst- og kulturfaglig arbeid (OLA 2). Ett av disse prosessarbeidene legges fram til sluttvurdering sammen med en avsluttende skriftlig refleksjon.
Retningslinjer presenteres ved semesterstart.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ikke bestått skal det leveres en omarbeidet mappe til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler